zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Back in business na versoepeling van regels in coronatijd

Zes praktische vragen en antwoorden

22 juli 2020 - Als er één curve is die u liever niet platter wilt maken, dan is het wel uw eigen groeicurve. Een slimme voorbereiding op de versoepeling van de coronamaatregelen is daarom cruciaal. Mondkapjes, social distancing en een stevige dosis goede moed vormen de eerste stappen. Maar al snel volgen ook allerlei arbeidsjuridische en HR-gerelateerde vragen.

Elly Vriends, HR- en Facility Manager bij SD Worx, deelt daarom zes vragen en praktische antwoorden.



Hoe past u ‘safety first’ het beste toe binnen de organisatie?
Of u nu in een kantoor- of een winkelpand werkt, iedere ruimte is anders. Maar onze prioriteiten zijn hetzelfde: veiligheid staat voorop. Ondertussen zijn de meeste medewerkers expert in thuiswerken en (video)bellen. Toch zien we dat veel bedrijven langzaamaan hun fysieke werkplekken weer openstellen. De versoepeling van de maatregelen biedt deze ruimte, mits de RIVM-richtlijnen in acht worden genomen. Dit doet u bijvoorbeeld door het aanbrengen van 1,5-meter stickers, het ophangen van posters met duidelijke hygiënevoorschriften en het creëren van afstand tussen de werkplekken.

Hoe combineert u thuiswerkend en kantoorwerkend personeel?
Hoe houd u overzicht in wie nu thuiswerkt en wie ‘live’ op kantoor aanwezig is? En hoe voorkomt u dat het te druk wordt op kantoor? Contact tracing biedt hier mogelijk een antwoord. Deze technologie biedt registratiemogelijkheden zodat medewerkers online eenvoudig een kantoorwerkplek kunnen reserveren. Uiteindelijk biedt dit een hoop gebruiksgemak. Hierdoor krijgen (office) managers inzicht in teamaanwezigheid en kan iedereen veilig en flexibel blijven werken.

Hoe krijgr u het welzijn van u medewerkers weer op peil?
Veel mensen moesten door de coronacrisis plotseling een gezinsleven met thuiswerken combineren. Of ze kregen te maken met (al dan niet tijdelijke) werkeloosheid. Hoe dan ook: velen hebben een stressvolle periode achter de rug. Als werkgever is het belangrijk om deze stress te (h)erkennen, en te polsen naar de gemoedstoestand en betrokkenheid van uw medewerkers. Dat kan informeel bij het koffiezetapparaat – mét de nodige afstand natuurlijk. Het kan ook formeler worden aangepakt: instrueer u teammanagers over hoe zij deze thema’s bespreekbaar kunnen maken met hun teams. U kunt daarnaast ook gebruikmaken van een online vragenlijst om te vragen hoe u medewerkers zich voelen. Zo ontvangt u real-time feedback over de actuele stand van zaken.

Hoe kan ik het beste omgaan met wijzigingen in mijn personeelsbezetting?
Door de coronacrisis bestaat de kans dat u moet reorganiseren. Hebt u wellicht tijdelijke onderbezetting? Of kijkt u juist uit naar de inzet van freelancers of nieuwe medewerkers? Personeelsplanning wordt cruciaal voor een haalbare doorstart of continuering van u bedrijf. Daardoor is het een goede optie om een tijdelijke HR- of salarisconsultant, uitzendkracht op locatie of andere specialist in te zetten. Zo kunt u de continuïteit garanderen terwijl de zaken blijven draaien of worden opgestart.

Hoe gaan we verder in het tijdperk na corona?
De versoepeling van de maatregelen is een eerste stap, maar de grote vraag blijft wat we mogen verwachten van het tijdperk na corona. Wordt het weer ‘business as usual’ of worden we wakker in een nieuwe, misschien wel meer duurzame wereld? Helaas hebben wij geen glazen bol. Het belangrijkste is dat we er samen voor zorgen dat we de coronacurve platter maken en onze eigen curve laten stijgen.
"We merken dat onze collega’s na al dat thuiswerken weer wat vaker naar kantoor willen komen," vertelt Vriends. "Omdat veel medewerkers de behoefte hebben aan een andere werkomgeving dan enkel de thuiswerkplek, is het belangrijk voor organisaties om een verantwoorde middenweg te vinden. Zorg ervoor dat, mede dankzij de bovenstaande antwoorden, uw bedrijf coronaproof wordt!"
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aantal IT-vacatures trekt na korte dip tijdens coronacrisis weer aan
 Een op drie werkenden wil coronabonus
 Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
 37 procent werkend Nederland: anderhalve meter afstand op werk onhaalbaar
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10