zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart professionals verwacht vaker te fietsen door corona

Vitaliteit en duurzaamheid belangrijkste redenen om te fietsen naar het werk

25 juni 2020 - Ruim een kwart van de professionals verwacht door COVID-19 vaker naar het werk te fietsen, maar vitaliteit en duurzaamheid zijn de belangrijkste redenen om de fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer. Ook leaserijders verwachten vaker de fiets te pakken (negentien procent).

ALD Automotive vroeg bijna 1.500 professionals naar hun beweegredenen om de fiets in te zetten voor woon-werkverkeer, en welke rol het virus daarbij speelt.


Veel mensen werken (deels) thuis, maar lang niet iedereen. Miljoenen Nederlanders reizen inmiddels weer op regelmatige basis naar het werk. De fiets lijkt daarbij steeds populairder. Vitaliteit is de leidende motivatie (81 procent) om naar het werk te fietsen. Dit wordt gevolgd door 56 procent dat de fiets een goedkoper alternatief vindt voor de auto of het OV en door 43 procent dat de fiets als duurzaam alternatief ziet. Lonneke van der Horst, marketing & innovation director bij ALD Automotive: "Ook onder leaserijders is er een toenemende fietsbehoefte; veertien procent noemt heel specifiek COVID-19 als leidende motivatie om vaker naar het werk te fietsen en 63 procent heeft interesse in de combinatie auto en fiets. De hoge score van vitaliteit als stimulans om de fiets te pakken, heeft waarschijnlijk onbewust een relatie met het virus. Gezondheid is nu natuurlijk een extra belangrijk thema."
"Mensen zijn momenteel meer ontvankelijk voor nieuwe manieren om te reizen. Deze trend was al gaande en wordt vermoedelijk getriggerd door COVID-19, in elk geval heeft het deze trend versneld," legt Van der Horst uit. "De mobiliteitsbehoefte verandert. Wij zien onder meer een groeiende vraag naar individuele manieren van reizen omdat alleen reizen veiliger is. En ook het kunnen combineren van vervoer kent een groeiende populariteit. Mocht u als werkgever uw vervoersbeleid willen vernieuwen, dan is nu zeker het moment."
 
E-bike populairder voor woon- werkverkeer dan reguliere fiets
43 procent van de ondervraagden met interesse in fietsen heeft een voorkeur om de woon-werkafstand per e-bike af te leggen. Tegen 39 procent van de ondervraagden op een reguliere stadsfiets. Ook is er een klein deel (negen  procent) dat voor een speed pedelec kiest die tot wel 45 km/uur kan, en eveneens negen procent die voor een sportfiets kiest. "Bij de werknemers van 60 en ouder is het aandeel dat voor een e-bike kiest net een beetje hoger. Onder jonge professionals tot 30 jaar is dat precies 50-50. De e-bike is erg populair. Dat zier u ook aan de verkoopcijfers. Deze fiets is natuurlijk ook uitermate geschikt voor de inzet van woon-werkverkeer omdat u met gemak grotere afstanden overbrugt," zegt Van der Horst. 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eindelijk tijd voor de onderhoudsbeurt van uw elektrische fiets; Cowboy geeft tips
 Met deze vijf tips wordt uw fiets nooit meer gestolen
 Vijf Do’s en Don’ts voor gebruikers van een e-bike
 E-bike van de zaak biedt uitkomst voor woon-werkverkeer
 
 
reacties
 
Speed Pedelec kopen  |   | 
21-05-2021
 | 
15:30 uur
Wij zagen dit ook in de verkoop van speed pedelecs. De verkoop ging fors de hoogte in tijdens de corona pandemie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10