zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

E-bike van de zaak biedt uitkomst voor woon-werkverkeer

22 april 2016 - Ruim een op de drie Nederlanders is bereid om met een e-bike van de zaak naar werk te fietsen. Wanneer de afstand van huis naar werk minder dan 25 kilometer is, kiest zelfs 47 procent voor de gratis elektrische fiets. Nederlanders vinden de e-bike bovendien steeds hipper en praktisch voor met name lange afstanden.

De hoge aanschafprijs weerhoudt de helft er echter van om zelf een elektrische fiets aan te schaffen. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.110 respondenten dat Gfk heeft verricht in opdracht van Univé.



E-bike steeds toegankelijker
Uit het onderzoek blijkt dat de e-bike steeds toegankelijker wordt. Zo vindt de helft van de Nederlanders de e-bike geschikt voor iedereen en niet alleen voor ouderen. Zeker 58 procent van de Nederlanders vindt de elektrische fiets een goede oplossing voor middelbare scholieren die lange afstanden moeten afleggen naar school. Ondanks dat 40 procent naar school of werk fietst, gebruikt slechts zeven procent de e-bike. De hoge aanschafprijs is volgens 48 procent van de Nederlanders de belangrijkste reden om niet voor een elektrische fiets te kiezen. Uit gegevens van de rai verenging en Bovag blijkt dat we gemiddeld zo’n 1.000 euro uitgeven aan een e-bike. Wanneer men een e-bike van hun werkgever zou krijgen, is 47 procent bereid deze te gebruiken voor woon-werkverkeer, mits de afstand kleiner is dan 25 kilometer. Ook heeft een op de tien Nederlanders interesse in het leasen van een elektrische fiets.

Waardevol vervoersmiddel
"We verwachten dat de e-bike een grotere rol gaat spelen in het dagelijks leven," vertelt Etienne de Cooker, directeur schade Univé. "Het is een waardevol vervoersmiddel, net als een scooter of auto. Dat betekent ook dat er steeds meer verzekeringen voor de e-bike worden afgesloten. Vorig jaar zagen we een toename van maar liefst 22.000 fietsverzekeringen, waarvan meer dan de helft voor de e-bike was. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar zien we een lichte stijging in afgesloten e-bike verzekeringen, ten opzichte van datzelfde kwartaal in 2015. Omdat het fietsseizoen nog maar net begonnen is, verwachten we dat die stijging de aankomende tijd verder zal doorzetten. Daarnaast zien we dat 90 procent van de gemelde schadegevallen met fietsen betrekking heeft op e-bikes. Ook blijkt uit onze eigen cijfers dat de gemiddelde schadelast bij volwassenen (25-49 jaar) een stuk hoger is dan bij jongeren (tot 25 jaar) en ouderen (50+). We verwachten hier nog meer verschil in te zien wanneer werknemers de elektrische fiets intensiever gaan gebruiken voor woon-werkverkeer."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 E-bike hot onder jongeren
 Nederlander wil subsidie van overheid voor aanschaf e-bike
 Minder verkeer terwijl economie en arbeidsmarkt langzaam aantrekken
 Tips om zelf minder CO2 uit te stoten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10