zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gevestigde verzekeraars moeten bedachtzaam zijn op concurrentie big tech

Jongvolwassenen positief over digitale dienstverlening tech giganten

17 juni 2020 - Regelmatig wordt geschreven over de grote tech bedrijven en hun mogelijke plannen om verzekeringen te gaan aanbieden. Een grote groep Nederlanders (60 procent) staat nog wantrouwend tegenover het afsluiten van een verzekering bij grote tech bedrijven, zoals Google, Facebook en Amazon.

Echter achteroverleunen is geen optie voor verzekeraars, want de jongere generatie ziet duidelijke voordelen in de online dienstverlening door deze bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door PanelWizard Direct in opdracht van TJIP, The Platform Engineers. TJIP wilde weten in hoeverre Nederlanders open staan voor nieuwe spelers op de markt van verzekeringen. In andere landen is al te zien dat grote tech bedrijven deze markt betreden. Zo stapte Amazon een jaar geleden in de Indiase verzekeraar Acko en inmiddels verkopen ze ook via hun lokale website in India verzekeringen voor auto’s en motoren. Het is dus niet ondenkbaar dat dit soort tech giganten ook in de Nederlandse markt een rol gaan spelen.


Respondenten geven aan dat ze de volgende aspecten als (zeer) belangrijk beoordelen bij een verzekeraar: duidelijkheid over wat wel en niet gedekt wordt (86 procent), vertrouwelijkheid in de omgang met gegevens en privacy (72 procent) en/of snelle afhandeling van schades, claims en vergoedingen (71 procent). Men is wat dit betreft best tevreden op basis van eigen ervaringen bij verzekeraars blijkt uit het onderzoek en over het algemeen heeft slechts 16 procent van de respondenten een enigszins tot zeer negatief beeld van verzekeraars in Nederland.
 
Vertrouwen
Gevraagd naar het vertrouwen in grote tech bedrijven, zoals Google, Facebook en Amazon, die ook verzekeringen gaan bieden is men minder positief. Vanwege de hoeveelheid persoonlijke data die grote tech bedrijven van hun gebruikers bezitten, zegt een meerderheid van de Nederlanders (60 procent) juist wantrouwend te staan tegenover grote tech bedrijven die verzekeringen aan gaan bieden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 61 procent van de respondenten zegt (waarschijnlijk) geen grote tech bedrijven mee te nemen in hun afweging om een nieuwe verzekering af te sluiten.
 
Jongvolwassenen zien meer in verzekeringen van tech giganten
Hoewel de klantervaringen van de respondenten bij de eigen verzekeraar vrij positief worden beoordeeld, zijn er wel punten waarop verzekeraars moeten letten, zoals de prijsstelling, bereikbaarheid en aansluiten op klantbehoefte.
Over het algemeen zien respondenten als mogelijk voordeel bij grote tech bedrijven dat ze daar mogelijk goedkoop hun verzekering kunnen afsluiten. In vergelijking met traditionele verzekeraars zien respondenten als één van de drie grootst mogelijke voordelen van bigtech bedrijven dat zij goedkoop verzekeringen kunnen aanbieden (36 procent).  
Jongvolwassenen (jonger dan 30 jaar) denken vaker dat grote tech bedrijven sneller en beter bereikbaar zijn doordat zij hun service veelal digitaal aanbieden (42 procent). Dit percentage neemt af naarmate men ouder is (zeventien procent bij 60-plussers).
Daarnaast denkt bijna de helft van de jongvolwassenen dat grote tech bedrijven, door alle data die ze tot hun beschikking hebben, verzekeringen aan kunnen bieden die goed aansluiten bij hun wensen en benodigdheden (46 procent).
Dingeman Leijdens, CEO van TJIP, reflecteert op de cijfers uit het onderzoek en de ontwikkelingen in de verzekeringsmarkt: "Gezien de ontwikkelingen op de wereldwijde verzekeringsmarkt is het voor verzekeraars niet gek om voorbereid te zijn op een toekomst met meer concurrentie uit de hoek van de tech giganten. In ieder geval veranderen de verwachtingen van consumenten over dienstverlening van verzekeraars door de komst van de tech giganten op deze markt. Om aan deze hogere verwachtingen te voldoen zullen verzekeraars hun klantreizen verder moeten innoveren en digitaliseren om beter in contact te staan met hun klanten."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
 Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
 Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering
 Managers kunnen zich verzekeren tegen aansprakelijkheid
 Fors meer rechtsbijstandverzekeringen afgesloten in corona-tijd, maar is dat zinvol?
 Financiële sector loopt risico €925 miljard te verliezen als ze niet reageert op klimaatverandering
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
meer top 10