zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fors meer rechtsbijstandverzekeringen afgesloten in corona-tijd, maar is dat zinvol?

Steeds meer belangstelling voor verzekering in geval van arbeidsgeschil

15 april 2020 - Sinds het coronavirus het land in zijn greep heeft nemen aanvragen voor rechtsbijstandverzekeringen flink toe. Independer ziet een stijging van circa twintig procent t.o.v. februari. Er is daarbij ook toenemende belangstelling voor de modules die dekking bieden voor werk en inkomen. Deze wordt ingezet bij arbeidsgeschillen.

Rechtsbijstandverzekeringen kunnen de consument in veel gevallen belangrijke hulp bieden. Maar nu zoveel meer mensen hem afsluiten – juist tijdens de coronacrisis – is het wel belangrijk om goed te kijken naar wat een rechtsbijstandsverzekering wel én niet dekt.


Independer ziet de het aantal afgesloten rechtsbijstandsverzekeringen sinds 24 maart toenemen. "Deze snelle toename – zeker van inkomensmodules en juist in deze tijd – geeft het ons gevoel dat mensen meer rekening houden met (arbeids)geschillen dan voor de coronacrisis," zegt Bas Knopperts van Independer. "Dat is begrijpelijk, maar tegelijk vinden we het belangrijk dat mensen een goed beeld hebben van de voorwaarden van een rechtsbijstandverzekering. Dat kan teleurstellingen voorkomen."

Verschillende modules
De meeste rechtsbijstandverzekeringen bestaan uit verschillende modules, zoals die voor Consument, Wonen en (Werk en) Inkomen. Alleen bij geschillen die onder de gekozen module(s) vallen biedt de verzekeraar rechtsbijstandsdekking. Modules kun je ook op een later moment nog toevoegen. De voorwaarden voor rechtsbijstandverzekeringen lopen uiteen. Het is daarom verstandig om goed te kijken of hij past bij uw wensen.

Nieuwe rechtsbijstandverzekering niet inzetbaar bij lopend conflict
Aan de meeste rechtsbijstandverzekeringen zitten strenge voorwaarden. Zo kunt u een net afgesloten rechtsbijstandverzekering niet inzetten voor een conflict dat al loopt. Ook mogen er geen zaken hebben plaatsgevonden die het conflict al zouden kunnen veroorzaken. Bovendien hanteert een aantal rechtsbijstandverzekeringen een wachttijd van een aantal maanden voordat hij kan worden ingezet. Conflicten die binnen die wachttijd plaatsvinden vallen dan ook niet onder de dekking. Knopperts: "Ook is er inmiddels een verzekeraar die conflicten die met corona te maken hebben niet langer als ‘onvoorzien’ ziet. Daarom zijn mensen die een nieuwe polis afsluiten niet langer gedekt voor geschillen die voortvloeien uit problemen met corona."

Corona is een buitengewone omstandigheid
Het coronavirus kan zorgen voor een ‘buitengewone omstandigheid’. Door deze juridische status kan het voorkomen dat werkgevers en bedrijven afspraken, zoals werktoezeggingen of betaling voor werkzaamheden, niet meer kunnen nakomen. Het kan ook betekenen dat producten later geleverd worden dan in de koopovereenkomst is afgesproken. Werkgevers en bedrijven die hiermee te maken krijgen kunnen zich in sommige gevallen (legitiem) beroepen op overmacht. In dat geval kan de rechtsbijstandsjurist de consument weinig of geen hulp bieden.

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Losse rechtsbijstandverzekering gunstiger dan aanvullende module
 Eén op de vijf werknemers vertrekt na arbeidsconflict
 Veel rechtsbijstand in arbeidsconflicten
 Werknemers stappen steeds vaker naar de rechter
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10