zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

175. 000 OV-reizigers willen een auto kopen

Logischerwijs zijn veel mensen nu op zoek naar vormen van individueel vervoer

10 juni 2020 - In een onderzoek van Markteffect in opdracht van BOVAG onder 1.185 consumenten gaf afgelopen week de helft van de OV-reizigers aan te zullen kiezen voor alternatief vervoer. Daarvan gaat 57 procent meer met de auto reizen. Het gros heeft al een eigen auto, terwijl een op de twaalf zegt er een te zullen gaan kopen.

In absolute aantallen komt dat neer op 175.000 personen en de Nederlandse autobedrijven realiseerden afgelopen maand op één na de hoogste occasionverkoop ooit.


De vakhandel leverde vorige maand 111.146 gebruikte personenauto’s af. Dat is 5 procent minder dan de ruim 117.000 occasions vorig jaar mei, maar meer dan in die maand van alle voorgaande jaren. In 2018 ging het om ruim 108.000 stuks en daarvoor lag het verkoopniveau steevast onder de 100.000. Als gevolg van de coronamaatregelen werd in april nog een daling van meer dan 26 procent genoteerd ten opzichte van april 2019 en in maart bedroeg de daling bijna veertien procent. Intussen is de occasionhandel dus weer terug op het oude niveau. In de eerste vijf maanden van 2020 verkochten de autobedrijven 506.517 tweedehands personenauto’s en dat was 6,4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden en 1,5 procent minder dan 2018, maar wederom hoger dan in alle jaren daarvoor. Daarnaast verhandelden particulieren onderling afgelopen maand 73.433 occasions -oftewel 17,6 procent meer dan in mei 2019-, terwijl zij tot en met mei in totaal 308.807 tweedehands auto’s aan elkaar verkochten (+7,5 procent). Doorgaans worden er jaarlijks bijna twee miljoen occasions door consumenten aangeschaft, waarvan zo’n 65 procent bij de vakhandel en 35 procent bij andere particulieren. Als gevolg van de coronamaatregelen zou die grens van twee miljoen dit jaar voor het eerst gepasseerd kunnen worden.  

Warme broodjes
Uit het Markteffect-onderzoek van BOVAG blijkt dat 91 procent van de respondenten die vaker met een auto in plaats van het openbaar vervoer willen gaan reizen, zelf al beschikken over een auto. Acht procent -oftewel 175.000 personen in absolute aantallen- heeft plannen om een auto te gaan kopen en een procent (20.000 à 25.000 mensen) zegt te gaan leasen, huren of een auto te lenen. Algemeen BOVAG-voorzitter Han ten Broeke neemt bij de aangesloten autobedrijven een wisselend beeld waar: "Logischerwijs zijn veel mensen nu op zoek naar vormen van individueel vervoer. Dat zien we in de autobranche, maar ook bij de tweewielers. Fietsen, scooters en motoren gaan bij veel verkopers nu als warme broodjes over de toonbank. De bestellingen en afleveringen van nieuwe auto’s haperen momenteel, maar de interesse voor tweedehands voertuigen is erg groot."

Slimme sloopregeling
"Dat de handel in tweedehands auto’s tussen particulieren onderling in de lift zit, heeft er natuurlijk mee te maken dat een frequente OV-reiziger acuut en tegen zo laag mogelijke kosten de beschikking wil hebben over een alternatief. Als veiligheid, duurzaamheid en comfort even geen rol spelen, kom je natuurlijk al gauw uit bij het goedkope, oude boodschappenwagentje van de buurvrouw, verre neef of onbekende plaatsgenoot via een internetadvertentie," aldus Ten Broeke. "Gelukkig zien we nu ook de professionele verkoop weer op gang komen, hoewel een slimme sloopregeling écht een economische stimulans zou geven en mensen beweegt om een oude, vieze auto in te ruilen voor een veel schoner, zuiniger en veiliger exemplaar. Dat mes snijdt dan dus automatisch aan twee kanten."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
 Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
 Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
 

Gerelateerde nieuwsitems

 40 procent automobilisten bereid minder te rijden voor beter milieu
 24 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd in maart
 Autoverkoop stabiel in februari
 Aantal leaseregistraties opnieuw gestegen in 2019
 
reacties
 
peter amsterdam-boekhouder  |   | 
10-06-2020
 | 
13:32 uur
Logisch dat meer ZZP'ers en mkb'ers de trein willen mijden. Door alle maatregelen wordt de trein een stuk minder aantrekkelijk. Er hangen overal foto's, posters en stickers met opgelegde afstand, mondkap op. Daarnaast komt zo nu en dan ook nog de treinpolitie - niet zijnde de conducteur- even polshoogte nemen of je wel je mondkap op hebt.

Ik was een groot voorstander van de trein maar overweeg nu na zeven jaar toch weer een auto te kopen. Slecht voor het milieu, maar beter voor mezelf.

Ik kan me voorstellen dat 57 procent van de ge-enquteerden meer met de auto gaan reizen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
meer top 10