zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

40 procent automobilisten bereid minder te rijden voor beter milieu

Meer mannen dan vrouwen willen in elektrische auto rijden

8 juni 2020 - De afgelopen weken was het rustiger dan ooit op de Nederlandse wegen en dat is natuurlijk goed voor het milieu, maar de verkeersdrukte neemt inmiddels weer toe. Hoe gaat autorijden eruitzien in het ‘nieuwe normaal’? Uit onderzoek van Autoverzekering.nl blijkt dat 40 procent van de Nederlanders bereid is om in de toekomst minder te rijden om zo een bijdrage te leveren aan een beter milieu.

De bereidheid van Nederlandse autobezitters om bij te dragen aan een duurzamer milieu is groot; maar liefst 90 procent is bereid om maatregelen te treffen in de toekomst. Een kleine groep geeft aan niets te willen veranderen aan hun autogebruik. Uit het onderzoek blijkt dat 44 procent van de autobezitters bereid is om langzamer te rijden om zo de stikstofuitstoot terug te dringen en 40 procent wil zelfs minder autorijden dan voorheen.


Frederik van der Veen, CEO bij Autoverzekering.nl, licht toe: "Recent is het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen overdag naar 100 kilometer per uur ingevoerd. Deze maatregel lijkt bij bijna de helft van de autobezitters daadwerkelijk op steun te kunnen rekenen. Daarnaast zijn we inmiddels gewend om zakelijke afspraken online te doen. Dit in combinatie met de bereidheid van automobilisten om bij te dragen aan het milieu, maakt dat wij verwachten dat mensen voor hun werk minder auto gaan rijden en vaker afspraken op afstand maken om zo het reizen te beperken."
Als er straks minder wordt gereden, heeft dit dalende premies als gevolg. "Het wordt dan nog slimmer om je autoverzekering tegen het licht te houden om te checken of je verzekering nog wel past bij je rijgedrag en of je niet te veel betaalt", aldus Van der Veen.

Twee derde bereid (deels) elektrisch te rijden
De afgelopen jaren heeft het fiscaal stimuleren van (deels) elektrisch rijden gezorgd voor een sterke toename van het aantal elektrische voertuigen in Nederland**. Niet verrassend dat twee derde van de Nederlandse autobezitters in de toekomst dan ook bereid is om in een elektrische (31 procent) of hybride (36 procent) auto te rijden om zo een bijdrage te leveren aan een beter milieu.

75 procent ziet geen toekomst in zelfrijdende auto’s
Er wordt veel gesproken over zelfrijdende auto’s, maar zien Nederlandse autobezitters dit ook daadwerkelijk als de toekomst? Zo’n zeventien procent zou dit heel fijn vinden, waarbij jongeren meer in zelfrijdende auto’s denken te gaan rijden dan ouderen. Echter verwacht maar liefst 75 procent van de Nederlandse autobezitters in de toekomst niet in een zelfrijdende auto te gaan rijden. De meerderheid geeft hiervoor als reden liever zelf de controle te houden tijdens het autorijden. Ook wordt gevreesd dat zij geen zelfrijdende auto kunnen betalen of heerst het idee dat zij dit technologische hoogstandje niet meer meemaken.
"De overgang naar zelfrijdende auto’s kan het verkeer veel veiliger maken, doordat er geen menselijke factoren zoals onoplettendheid of emoties meer in het spel zijn. Echter wordt dan de vraag wie er aansprakelijk is als het toch misgaat. Deze aansprakelijkheid kan naar de autoproducent worden verschoven, wat als gevolg heeft dat deze kosten worden doorberekend in de aanschafprijs. Aan de andere kant kunnen softwaremankementen ontstaan door nalatigheid van de bestuurder om deze te laten repareren. Dit zijn allemaal vraagstukken waar eerst goede wet- en regelgeving voor moet komen," aldus Van der Veen.

Vooral vrouwen bereid minder te rijden, mannen meer vertrouwen in zelfrijdende auto
Tot slot blijkt uit het onderzoek dat de Nederlandse mannen meer vertrouwen in de toekomst van de zelfrijdende auto hebben dan de vrouwen. Ook zijn mannen eerder geneigd om elektrisch te rijden dan vrouwen. Daarnaast is er een duidelijk verschil te zien op het gebied van minder en langzamer autorijden; zo zijn vrouwen meer bereid om op die manieren het milieu te ontlasten dan mannen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De tien beste Europese steden voor een workation
 Helft supportprofessionals heeft invloed op besluiten die manager neemt
 Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beleggers positief over hun duurzame impact
 Zeven toffe producten die het milieu een handje helpen
  Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels
 De populairste tweedehands elektrische auto’s in Europa
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven
AFAS Software en Viisi Hypotheken beste Europese werkgevers
Werknemers richten zich tijdens pandemie op zelfsturend leren
Afwezig leiderschap: de sluipmoordenaars binnen een organisatie
meer top 10