zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeventien procent van de werknemers voelt zich overbodig

Bijna een kwart bang om baan te verliezen bij reorganisaties

9 juni 2020 - 17,2 procent van de Nederlandse werknemers voelt zich overbodig op de werkvloer omdat hun vaardigheden niet langer in lijn zijn met de huidige gang van zaken binnen de organisatie. Voornamelijk werknemers met een lange staat van dienst en alledaagse routinetaken worstelen met dat gevoel. Dat blijkt uit Europees onderzoek van de Antwerp Management School, in samenwerking met SD Worx en dagblad De Tijd.

De oorsprong hiervan ligt bij de vele handmatige en routinetaken waar werknemers uit sectoren zoals de handel, logistiek en transport dagelijks mee te maken hebben. Mensen met zo’n baan vertelden het vaakst dat ze het gevoel hebben dat hun skills overbodig zijn. Onder meer administratieve medewerkers, pakketbezorgers en winkelpersoneelhebben hiermee te maken. Leeftijd is niet zozeer de bepalende factor. Vooral lang binnen de organisatie werken in combinatie met een takenpakket dat veelal uit eenvoudige klusjes bestaat, verklaren waarom werknemers het gevoel hebben dat ze vastgeroest zijn in hun baan en niet meer interessant zijn voor de arbeidsmarkt. Bijna een op vijf werknemers (19,2 procent) zegt dat hij of zij over veel vaardigheden beschikt die niet meer waardevol zijn. Bijna een kwart (23 procent) vreest zelfs dat zijn of haar functie in het gedrang komt als er een reorganisatie wordt doorgevoerd.



Kwart van bedrijven denkt dat personeel overbodig wordt
Het onderzoek ging ook bij leidinggevenden na hoe zij kijken naar de inzetbaarheid van hun medewerkers. Bijna een kwart (22,3 procent) denkt dat het merendeel van de medewerkers niet capabel is om een andere functie binnen het bedrijf uit te oefenen. Ze zien met andere woorden intern weinig doorgroeimogelijkheden voor hun mensen. Ongeveer een kwart (23,5 procent) denkt dat medewerkers straks helemaal overbodig worden als de technologische middelen zich blijven ontwikkelen. Nog eens 25,5 procent vindt dat één of meerdere werknemers de snelheid en de recente ontwikkelingen niet kan volgen.

Toch trouw aan werkgever
"Werknemers die vrezen voor hun toekomstbestendigheid en hun competenties als verouderd zien, zijn doorgaans werknemers voor wie vooral functiespecifieke kennis belangrijk is, en die zichzelf minder hoog inschatten op algemene vaardigheden. Hierdoor denken ze dat ze minder kansen hebben bij een reorganisatie of baanwissel," aldus professor Ans De Vos van de Antwerp Management School. "Daarnaast zien we wel nog steeds een duidelijke loyaliteit van werknemers aan hun werkgever. Hoewel meer dan een op drie Nederlanders aangeeft in zijn of haar loopbaan nog eens iets anders te willen doen, is dat voor bijna de helft (48,7 procent) wel bij de huidige werkgever."
Medewerkers klaarstomen voor de toekomst, blijft een gedeelde verantwoordelijkheid. Zowel werknemer, leidinggevende als HR-afdeling hebben hier een belangrijke rol in. Meer dan vier op tien Nederlandse werknemers (41,9 procent) zeggen het gevoel te hebben dat ze door hun bedrijf en leidinggevende de nodige ondersteuning krijgen om zich verder te ontwikkelen. Zij ervaren dat er niet enkel naar hun prestaties wordt gekeken, maar ook naar hoe ze in de toekomst kunnen werken. Dit gaat niet alleen om het volgen van opleidingen, maar ook om gesprekken waarin aandacht besteed wordt aan de verdere loopbaan. Een op vijf zegt niet het gevoel te hebben dat daar ruimte voor is en zegt enkel afgerekend te worden op het uitvoeren van zijn of haar huidige takenpakket. Nog eens 17,9 procent geeft aan dat elke vorm van feedback ontbreekt.

Groot deel werknemers wil bijscholen
"Leren en ontwikkelen blijven meestal beperkt tot de klassieke vormen van opleidingen en zijn tot op heden vooral gericht op vaardigheden die belangrijk zijn voor de huidige baan. Toch geeft een aanzienlijk deel (42,4 procent) van de Nederlandse werknemers aan ervoor te willen zorgen dat hun vaardigheden ook in de toekomst relevant zijn en blijven, bijvoorbeeld na een herstructurering of bij het zoeken van een nieuwe baan. Het is daarom van essentieel belang dat zowel leidinggevende als werknemer voldoende initiatief blijven nemen in de ontwikkeling van loopbaanambities," aldus Mark Bloem, algemeen directeur bij SD Worx Nederland.
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
 Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
 Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkzoekende anticipeert op kansen in onzekere economie
 Juist nu moeten werkgevers goed voor hun mensen zorgen
 Angst voor baanverlies in financiële dienstverlening groeit met ruim 500 procent
 Nemen robots met AI straks de aarde over, inclusief uw baan?
 
reacties
 
Marketing & Economie  |   | 
9-06-2020
 | 
08:12 uur
Interessant artikel! Wij merken ook steeds vaker dat dit speelt bij werknemers en proberen dat zo goed mogelijk op te vangen.
Dick  |   | 
9-06-2020
 | 
11:12 uur
Het onderzoek laat een rijk spectrum zien van bedrijven en werknemers die inzetten op de ondersteuning en ontwikkeling van hun medewerkers tot situaties waarin er over en weer stagnatie is, vastgeroestheid, gebrek aan vertrouwen. Als je dat wilt doorbreken zijn de DNLA-ontwikkelassessments een uniek middel om elkaar beter te leren kennen, de mogelijkheden voor en belangen van de medewerkers en het bedrijf beter op elkaar af te stemmen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
meer top 10