zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Angst voor baanverlies in financiële dienstverlening groeit met ruim 500 procent

Leidt digitalisering tot baanverlies?

9 juli 2019 - De meerderheid van de CFO’s (56 procent) verwacht dat de digitale transformatie gaat zorgen voor veel minder banen binnen de financiële dienstverlening, zo blijkt uit de FinTech Barometer 2019 van Onguard.

Ook verwacht de CFO dat zijn eigen baan niet meer veilig is. 40 procent van hen is er namelijk van overtuigd dat zijn baan in de huidige vorm over tien jaar niet meer bestaat. Dit is een grote stijging ten opzichte van vorig jaar, toen was dit nog maar tien procent. Andere finance professionals zijn pessimistischer dan hun directeur. Driekwart van het financieel management (76 procent) verwacht dat de financiële banen over het algemeen gaan verdwijnen. Dit geldt ook voor hun eigen baan, want ruim de helft (56 procent) denkt dat zijn huidige baan over tien jaar niet meer bestaat. Dit is een stijging van maar liefst 509 procent ten opzichte van 2018.



Vaardigheden finance professional
Dat finance professionals verwachten dat hun baan op de tocht staat, heeft te maken met de snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën. Huidige banen veranderen en de financiële wereld heeft behoefte aan andere vaardigheden. Zo verwacht 62 procent van de finance professionals dat zij het hardst moeten werken aan hun analytisch vermogen. Dit is de vaardigheid die zij verwachten op korte termijn in te moeten zetten voor bijvoorbeeld het interpreteren en analyseren van data als gevolg van de digitale transformatie. Vaardigheden die finance professionals minder belangrijk vinden op korte termijn zijn leiderschapskwaliteiten (34 procent), programmeren (34 procent) en servicegerichtheid (30 procent).
Bert van der Zwan, CEO bij Onguard: "Bij ieder nieuw tijdperk horen wijzigingen in werkzaamheden en dus ook in banen. Dit geldt eveneens in deze tijd van digitale transformatie. Bedrijven zijn al enige tijd bezig met het automatiseren van repeterende en administratieve taken en dat betekent dat er op de backoffice steeds minder werkzaamheden door mensenhanden gedaan worden. Dit soort banen staan dan ook als eerste op de lijst om te verdwijnen. Toch blijven mensen altijd nodig, maar niet voor de taken die foutloos en 24 uur per dag en zeven dagen per week door een robot gedaan kunnen worden. Dat banen op de tocht staan is dus heel logisch. Om als finance professional in deze wereld mee te kunnen blijven draaien, is verandering en werken aan de eigen vaardigheden een must."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De impact van digitalisering op toekomstige banen
 Digitalisering zorgt in Nederland voor meer banen dan in buurlanden
 Digitalisering splijt arbeidsmarkt financieel personeel
 Digitale vaardigheden beter ontwikkeld in commerciële dan niet-commerciële dienstverlening
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Cybercrime afgelopen jaar fors toegenomen
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
meer top 10