zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Juist nu moeten werkgevers goed voor hun mensen zorgen

Medewerkerbeleving stagneert, verschil tussen branches blijft groot

30 maart 2020 - De impact van Covid-19 is in heel (werkend) Nederland groot. In een tijd van onzekerheid is het des te belangrijker om goed voor medewerkers te zorgen. Zowel in tevredenheid van medewerkers als in de mate van betrokkenheid is een lichte stijging zichtbaar in 2020 in vergelijking met het afgelopen jaar. Echter, het enthousiasme blijft achter.

Zo beveelt maar een kwart van werkend Nederland haar eigen werkgever aan en doet 29 procent dat zelfs in zwakke mate of niet. De eNPS is -drie procent, blijkt uit het landelijke medewerkersbelevingsonderzoek van Integron, uitgevoerd onder 4500 werkenden in tien verschillende branches.


Arjen Maliepaard, Managing Director bij Integron: "Door de huidige omstandigheden ligt logischerwijs de focus op het welzijn van een ieder en hebben werkgevers op de korte termijn hun handen vol aan de impact die het coronavirus met zich mee brengt. Maar laten we vooral niet de lange termijn uit het oog verliezen, want uitdagingen zoals tevredenheid, loyaliteit en het behouden van medewerkers blijven bestaan."

Tevredenheid en loyaliteit van medewerkers stagneert
Hoe tevreden is uw werknemer? Dit is een vraag waar veel organisaties mee worstelen. Met een tevredenheid van 6,7 en een eNPS van -veertien procent in 2017, naar een 7,0 en een eNPS van -vier procent in 2018, was een duidelijke stijging zichtbaar. Ondanks dat we weten dat veel organisatie ook het afgelopen jaar medewerkerstevredenheid hoog op de agenda hadden staan, zien we dat de groei stagneert: een 7,1 en een eNPS van -drie procent. Waar komt dat door?
Een kwart is in hoge mate trots (26 procent) om voor zijn of haar organisatie te werken en hetzelfde percentage (26 procent) voelt zich dan ook betrokken. Echter, slechts vijftien procent heeft het gevoel echt tot zijn recht te komen en het beste uit zichzelf te kunnen halen . "Daar is nog veel winst te behalen voor organisaties,", aldus Maliepaard . "Medewerkers die het beste uit zichzelf kunnen halen, zijn de beste ambassadeurs voor uw organisatie. En in theorie is het simpel: klanten die met enthousiaste medewerkers schakelen, zijn meer tevreden, loyaler en eerder geneigd klant te blijven."

Onderwijs: ondanks hoge werkdruk stijgende eNPS
Dat de werkdruk in het onderwijs hoog is, is alom bekend. Toch heeft dat nog geen invloed op de mate van enthousiasme en loyaliteit van de medewerkers. In vergelijking met 2018 is de eNPS namelijk gestegen van vier procent naar rlg procent. Daar tegenover staat de zorg waar de hoge werkdruk wel degelijk zijn tol eist. Daar daalde de eNPS van vijf procent naar een procent. Binnen de sectoren groothandel en industrie is de eNPS het laagst: -tien procent, kort gevolgd door de overheid (-acht procent).

Sfeer, werkinhoud en waardering: heilige graal voor het behouden van medewerkers
Wanneer medewerkers geen emotionele binding hebben of als de werkinhoud bij een andere organisatie beter is, zijn mensen sneller geneigd te solliciteren; één op de twee medewerkers ziet het missen van uitdaging als belangrijkste reden om over te stappen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 HR kan voortrekkersrol spelen bij activeren collega's voor diversiteits- en inclusiebeleid
 Inflatie veroorzaakt verschuiving in prioriteiten IT budget
 Van Boomers tot Zoomers: hoe ga jij om met diverse generaties op de werkvloer?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips om verbonden te blijven als uw team thuiswerkt
 Werkgevers en werknemers ervaren weg naar gelijkheid anders
 Beste werkgevers productie en zakelijke dienstverlening bekend
 Kwart krijgt nooit complimenten op het werk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Financiële coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
Vrouwelijke werknemer verbergt ware gevoelens op het werk
Hybride werken? Houd de werk-privébalans in de gaten!
CFO's willen kosten besparen vanwege recessiezorgen
40 procent van het topmanagement noemt SASE een revolutie in netwerkbeveiliging
68 procent Nederlanders wil meer openheid over salaris
Arbeidsparticipatie onder 50-plussers stijgt sterk
meer top 10