zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Beleggers positief over hun duurzame impact

70 procent voert een allesomvattend langetermijnbeleid voor verantwoord beleggen

12 juli 2019 - Verantwoord beleggen en de integratie van milieu-, maatschappelijke en bestuurlijke (ESG-)criteria spelen bij beleggers wereldwijd een steeds grotere rol.

Naarmate het momentum aan kracht wint, toont nieuw onderzoek (Beleggingssentiment: Verantwoord beleggen) in opdracht van NN Investment Partners (NN IP) aan dat professionele beleggers vertrouwen hebben in hun vermogen om positieve veranderingen te realiseren.


 
Meetbare impact
De meerderheid (61 procent) van de professionele beleggers is ervan overtuigd dat de beslissingen die zij nu nemen een meetbare impact hebben op de samenleving. Slechts dertien procent verwacht weinig tot geen impact te hebben. De algemeen aanvaarde benchmark om dergelijke effecten te meten zijn de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN (SDG's). Op nationaal niveau zijn beleggers in Frankrijk (73 procent), Duitsland (69 procent) en Nederland (67 procent) het meest geneigd om te denken dat hun beleggingsbeslissingen een meetbare positieve impact hebben, terwijl België het laagst scoort (43 procent).

Onvoldoende ruimte
Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts de helft (46 procent) vindt dat de besluitvorming voldoende ruimte biedt om op een voor hen duurzame manier te beleggen. Beleggers in Frankrijk zijn op dit vlak het meest optimistisch: 65 procent zegt dat ze een dergelijke reikwijdte hebben. De minst optimistische beleggers bevinden zich daarentegen in België (25 procent) en Italië (38 procent).
 
Langetermijnbeleid voor duurzaam beleggen
In totaal geven zeven van de tien (70 procent) respondenten aan dat hun organisaties een langetermijnbeleid voor verantwoord beleggen voeren. Duitsland loopt hierbij voorop, bevestigt het positieve antwoord van 84 procent van de Duitse respondenten, gevolgd door Nederland (83 procent), Italië (81 procent), Frankrijk (79 procent) en België (41 procent).
Adrie Heinsbroek, Principal Responsible Investment bij NN Investment Partners zegt hierover: "Het is interessant dat 61 procent van de professionele beleggers erkent een positieve impact te creëren, terwijl een kleiner deel (46 procent) vindt dat dit overeenkomt met hun persoonlijke waarden voor verantwoord beleggen. Er is dus een groep beleggers die duidelijk meer zou willen doen als ze hiervoor de professionele middelen zouden hebben.

ESG-impact
Maar het is buitengewoon plezierig en bemoedigend om te zien dat professionele beleggers zoveel vertrouwen hebben in hun vermogen om via hun beleggingsallocatie een positieve ESG-impact te realiseren. NN IP twijfelt er niet aan dat hun vertrouwen alleen maar zal toenemen in de loop der tijd.
Maar naarmate professionele beleggers hun beleid voor verantwoord beleggen verder ontwikkelen, willen zij ook de bevestiging zien dat hun beleggingen voldoen aan de ESG-doelstellingen. Zij hebben een vermogensbeheerder nodig die beleggingsprocessen biedt met een hoge mate van ESG-integratie en die op een transparante manier rapporteert over hoe een positieve impact wordt gemeten."
Uit het onderzoek van NN IP blijkt verder dat 70 procent van de respondenten verwacht dat de normen voor ESG-integratie in beleggingsprocessen de komende jaren zullen verbeteren, en 75 procent is van mening dat een bijdrage aan de SDG's van de VN een verschil maakt. Bijna drie op de vier respondenten (73 procent) is van mening dat de internationale regelgeving moet worden gewijzigd om verantwoord beleggen te stimuleren.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen
 De strijd tegen plastics: hoe beleggers kunnen bijdragen aan veranderingen
 Dit betekenen de verschillende ESG-labels
 Vijf redenen om afzonderlijk in groene obligaties te beleggen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10