zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen

Ook na corona moet duurzame mobiliteit de norm blijven

5 juni 2020 - 50 grote Nederlandse bedrijven verenigd in de Coalitie Anders Reizen beperken – ook nu de maatregelen ter verspreiding van het coronavirus zijn versoepeld – de reizen van hun medewerkers. De coronacrisis heeft laten zien dat tijd- en plaatsonafhankelijk werken kan. Het komt nu aan op doorpakken.

In een paginagrote advertentie in Het Financieele Dagblad en NRC roept de coalitie vandaag andere bedrijven op hun voorbeeld te volgen. Ook na de crisis wil Anders Reizen dat er meer thuis gewerkt wordt. De organisaties moedigen medewerkers aan buiten de spits te reizen of de fiets te gebruiken. Door hieraan vast te houden, wil Anders Reizen duurzame mobiliteit versnellen. Bij de aangesloten bedrijven werken in totaal ongeveer een half miljoen medewerkers.


De in de Coalitie Anders Reizen verenigde organisaties voelen de verantwoordelijkheid om te laten zien wat zij doen om hun medewerkers gezond, veilig en duurzaam van en naar het werk te laten reizen. De deelnemers werken sinds 2015 aan duurzame mobiliteit van hun medewerkers met als doel de CO2-uitstoot van zakelijke reizen te halveren in 2030. De coalitie wil de opgedane kennis graag delen met collega-werkgevers. De ambitie is om het aantal leden dit jaar minstens te verdubbelen. Om zo meer impact te maken, klimaatdoelen te behalen en een gezonder en duurzamer Nederland te realiseren. 
Anton van der Sanden, directeur van Royal HaskoningDHV Nederland, namens de coalitie: "Het is inspirerend te zien hoe in de coronasituatie bij de aangesloten bedrijven innovatieve en effectieve oplossingen ontstaan om plaatsonafhankelijk te werken en duurzamer te reizen. Dat versnelt de realisatie van onze langetermijnambitie. Ik hoop dat andere bedrijven zich aangesproken voelen en mee willen doen. Samen kunnen we nog meer impact maken."

Verantwoordelijkheid nemen
De deelnemers van Anders Reizen werken op dit moment aan hun lange termijnplannen. Op basis van praktijkervaring van de afgelopen jaren in combinatie met ervaringen van de afgelopen weken. Bij Rabobank blijft ook na corona het uitgangspunt ‘we werken vooral vanuit huis, tenzij’ van kracht. Janine Vos, lid van de Groepsdirectie: "Het wordt een combinatie van thuiswerken en af en toe op kantoor. Kantoor krijgt meer de functie van ontmoetingsplaats en is gericht op gezamenlijke activiteiten. Dit zal significante impact hebben op de reisbewegingen van onze collega’s."
Ook bij VodafoneZiggo wordt thuiswerken meer de norm. CEO Jeroen Hoencamp: "We zijn voornemens twee grote veranderingen te realiseren: meer medewerkers zullen post-covid vaker vanuit huis werken en de keuze om te reizen wordt een verantwoordelijkheid van het hele team in plaats van het individu." Bij Royal Schiphol Groep wordt extra ingezet op het gebruik van de fiets, onder andere met de aanleg van fietssnelwegen. Deze en andere initiatieven van de leden van Anders Reizen moeten ertoe leiden dat de half miljoen medewerkers ook na corona gezond, veilig en duurzaam reizen. Dat betekent minder files en minder uitstoot.

Een nieuw en duurzaam normaal
Veel werkgevers passen op dit moment hun mobiliteitsbeleid aan. Zij zoeken naar balans tussen werken op afstand en samen werken op kantoor. Vragen als ‘Hoe willen we dat onze nieuwe manier van werken en reizen er straks uitziet?’, ‘Hoe voorkomen we een terugval naar oude patronen?’ en ‘Hoe zorgen we ervoor dat een groot deel van de medewerkers geheel of gedeeltelijk thuis blijft werken?’ komen daarbij aan de orde. Dit is hét moment om nieuwe ervaringen met flexibel werken en reizen te evalueren en te verankeren in het nieuwe, duurzame normaal.  
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
 Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
 Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
 Zakenreizen duurder in 2019
 ‘Zakelijke reizigers kiezen steeds vaker het OV’
 Structureel ander reisgedrag door Low Car Diet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Corona-klagen
meer top 10