zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp

Advertenties voelen als inbreuk op privacy voor drie op vier gebruikers

23 januari 2020 - Facebook was van plan dit jaar advertenties mogelijk te maken op WhatsApp, maar zet dit plan in de ijskast. Een verstandige zet, zo blijkt uit onderzoek van Brandfirm. 58 procent van de Nederlanders zou, als er advertenties in de app komen, overwegen over te stappen naar een andere dienst. 

Drie op de vier gebruikers geeft aan dat advertenties op WhatsApp aanvoelt als inbreuk op hun privacy. "Ik snap dat Facebook de plannen voor advertenties in de ijskast zet, zoals de Wall Street Journal ook bekend maakt,"  stelt Christiaan Pol, directeur bij Brandfirm.



Weinig animo voor advertenties op WhatsApp
Pol: "Facebook bevindt zich in een spagaat. Mochten er later daadwerkelijk advertenties te zien in het status-tabblad van WhatsApp, dan zijn er nog tal van alternatieven voor de dienst, zoals Telegram. Anderzijds: er zijn 1,5 miljard gebruikers van WhatsApp. Dat is een gigantisch commercieel potentieel, dat lastig is om onbenut te laten."
Ongeveer drie op de vier gebruikers vindt WhatsApp betrouwbaarder dan Facebook en Instagram, omdat er geen advertenties op te zien zijn. Uit het onderzoek van Brandfirm blijkt ook dat maar vijftien procent van de gebruikers iets zou kopen via WhatsApp als het aanbod aansluit op diens wens. Twee keer meer mannen (twintig procent) dan vrouwen (tien procent) staan hiervoor open.

Einde van privacy op ‘dark socials’?
In jargon worden media als WhatsApp (maar ook Snapchat) ‘dark socials’ genoemd. Het zijn platformen waar gebruikers met elkaar communiceren, zonder dat de buitenwereld ziet wat er precies besproken wordt. "We willen op die platforms liever niet dat er iemand meeleest als we onze geliefde, kind of beste vriend een bericht schrijven. Dark socials zijn zo populair, omdat ze de privacy van de gebruiker waarborgen."
Pol stelt dat de discussie over advertenties op WhatsApp hopelijk wel een nieuw bewustzijn markeert. "We delen continu onze data in ruil voor gratis diensten als Google en Facebook. 93 procent van de gebruikers wil dat WhatsApp gratis en advertentievrij blijft. Laten we accepteren dat dit soort digitale diensten nooit helemaal gratis kunnen zijn: we betalen ofwel met geld of met onze data."

 
  •  

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vijf tips om afval te reduceren in productie
 Hoogste aantal nieuwe motorrijders sinds 2002
 Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven van de tien Nederlanders willen geld zien voor persoonlijke data
 2019 wordt het jaar van whatsapp, chatbots, videosolliciteren en voice search
 WhatsApp: veilig genoeg voor vertrouwelijke communicatie?
 Drie gedragsregels voor WhatsApp op de werkvloer
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
De meest belangrijke bedrijfsverzekeringen op een rijtje
Hoe werkt een laadpaal voor elektrische auto’s eigenlijk?
reacties
'Cybersecurity moet een schoolvak worden' (1) 
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
top10
Vier HR-trends voor 2020
Nederlanders in Europese kopgroep digitale vaardigheden
Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
Diversiteit in Raad van Commissarissen neemt gestaag toe
Vijf leidende technologietrends
Nederlanders bezorgd over de toekomst
Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
Volop aandacht voor het menselijk kapitaal
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
Bedrijfsleven leunt op achterhaald beleid wanneer het gaat om cyberveiligheid
meer top 10