zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Search advertising blijft ongekend populair

19 oktober 2018 - Vorige week presenteerden IAB Nederland en DDMA de vierde Search Advertising Study. Het kwalitatieve onderzoek, uitgevoerd door Deloitte, laat een paar opvallende uitkomsten zien.

Zo geven bijna alle respondenten (93 procent) aan dat zij over 2018 meer verwachten uit te geven aan search advertising dan in de voorgaande jaren. Is er ook een grote budgetverschuiving van desktop naar mobiele zoekadvertenties zichtbaar. En voorziet men nog meer groei in advertentie-uitgaven en ‑inkomsten in de komende jaren als gevolg van technologieën zoals machine learning en voice search. 


 
Budgetten blijven stijgen 
De toegenomen concurrentie, de hogere kosten per klik (CPC) en de verdere verschuiving van budgetten van traditionele naar digitale media zijn volgens 72 procent van de respondenten de belangrijkste factoren voor de budgetgroei. Deze groei is bij meer dan de helft van de mediabureaus (58 procent) mogelijk gemaakt door budgetten van traditionele media te verplaatsen naar search advertising. Bij 39 procent van de adverteerders is dezelfde trend zichtbaar. 
 
Verschuiving desktop naar mobiele zoekadvertenties 
Ook dit jaar laat het onderzoeksrapport zien dat het aantal betaalde zoekopdrachten op mobiel aanzienlijk meer stijgt dan op desktop. Het gat in CPC tussen mobiel en desktop wordt met name steeds kleiner doordat de mobiele klik steeds waardevoller wordt dankzij betere mobiele conversie, (cross-device) attributie en metingen. Zoekmachine Bing neemt ook dit jaar weer toe in populariteit. Zo geeft 89 procent van de respondenten aan te adverteren op Bing Ads en verwacht 26 procent hier relatief meer te gaan groeien in budget dan op Google Ads. De onderzoekers van de Search Advertising Study verwachten dat, door de verbeterde toegankelijkheid via automatische synchronisatie en zoekautomatisering, in de komende jaren met name adverteerders hun advertisingstrategie op beide platformen gaan vergroten. 
 
Artificial Intelligence leidend voor de toekomst van search advertising 
Alle respondenten zijn het erover eens dat search advertising duidelijk een volwassen maar nog altijd groeiende markt is. Deze groei is vooral te danken aan de opkomst van diverse technische innovaties als Artificial Intelligence en machine learning. Bid management is nog altijd de vaakst genoemde activiteit die geautomatiseerd wordt, op de voet gevolgd door reporting & dashboarding.
Een ander opvallend resultaat binnen automatisering is dat er een duidelijke correlatie is tussen de grootte van het bedrijf (in termen van omzet) en de prioriteit die automatisering krijgt: hoe groter het bedrijf, des te meer prioriteit. 

Alle resultaten en conclusies over search advertising zijn gebundeld in ‘IAB & DDMA REPORT ON SEARCH ADVERTISING 2018’, dat te downloaden is op iab.nl en ddma.nl.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Uitgaven mobile search nog nooit zo hoog
 Waarom SEO en contentmarketing niet los van elkaar gezien moeten worden.
 SEO meer dan alleen de juiste keywoorden
 Online advertising groter dan alle andere traditionele mediumtypen samen
 
 
reacties
 
Jaq  |   | 
19-10-2018
 | 
17:11 uur
Ook wij maken hier gebruik van samen met SEO voor een complete online ervaring
Rédacteur  |   | 
19-10-2018
 | 
20:55 uur
Omdat zoekmachinereclame nog steeds gewaardeerd wordt, is het noodzakelijk om landingspagina's te maken met goede teksten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid
meer top 10