zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten

De pandemie zorgt voor een veranderende arbeidsmarkt

27 mei 2020 - Customer Success manager, productmanager, klantenservicemedewerker, front-end developer en product owner: dat zijn de vijf functies waar de afgelopen maand het meest op werd gesolliciteerd door Nederlandse professionals, zo blijkt uit data van LinkedIn.

De impact van COVID-19 op de Nederlandse economie en de banenmarkt wordt langzaamaan zichtbaar. Het CBS liet al een daling van 21 procent zien in het aantal beschikbare vacatures in het eerste kwartaal van 2020. Om kansen te signaleren op de arbeidsmarkt, analyseerde LinkedIn op welke functies er afgelopen maand vaak gesolliciteerd werd en geeft inzicht in welke sectoren deze functies vindbaar zijn. Die analyse geeft aan dat deze functies zich veelal binnen de Software- en ICT-branche bevinden.



Top vijf
De top vijf functies waarop het vaakst gesolliciteerd wordt, ziet er dan zo uit: 
 
1. Customer Success Manager
Vereiste vaardigheden of kennis: Software as a Service (SaaS), Customer Relationship Management (CRM)
Wervende sectoren: Software & ICT, Hardware & Netwerken, Corporate services
 
2. Productmanager
Vereiste vaardigheden of kennis: productoverzicht, productontwikkeling, Business-to-Business (B2B) georiënteerd 
Wervende sectoren: Software & ICT, Productie, Consumentengoederen
 
3. Klantenservicemedewerker
Vereiste vaardigheden of kennis: servicegericht, werken in teamverband, coaching
Wervende sectoren: Software & ICT, Retail, Corporate services
 
4. Front-end developer
Vereiste vaardigheden of kennis: Software as a Service (SaaS), Javascript React, Javascript Angular 
Wervende sectoren: Software & ICT, Corporate Services, Finance
  
5. Product owner
Vereiste vaardigheden of kennis: Scrum-methodiek, Agile prouctmanagement, Jira software
Wervende sectoren: Software & ICT, Finance, Retail

Nieuwe arbeidsmarkt
Arno Nienhuis, LTS Director Benelux bij LinkedIn: "De pandemie zorgt voor een veranderende arbeidsmarkt en consumentenbehoeften. Klantgerichtheid staat centraal binnen de functies waarop veel gesolliciteerd wordt. Omdat veel consumenten hun huidige uitgaven, investeringen en abonnementen opnieuw bekijken vanwege de crisis, is het voor bedrijven in toenemende mate belangrijk om de behoeften van de klant in kaart te brengen. De top vijf bestaat dan ook uit functies die draaien om het vertalen van klantbehoeften in verbeterde producten of diensten. Dat veel van die functies zich binnen de ICT-sector bevinden, is een logisch gevolg van de digitaliseringsslag die we allemaal versneld hebben moeten maken. Aangezien veel mensen hun toekomst op de arbeidsmarkt blijvend zien veranderen, zullen recruiters en HR managers waarschijnlijk een groter aantal sollicitaties zien voor deze rollen. Daarnaast kent het sollicitatieproces een andere gang van zaken, ook dit is in no time gedigitaliseerd. Een eerste screening op basis van skills en ervaring op het profiel van kandidaten kan helpen bij de beeldvorming van een sollicitant."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
 Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
 Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland wereldwijde hotspot voor carrière in duurzaamheid
 Werkzoekende anticipeert op kansen in onzekere economie
 Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’
 Tech-banen populair onder werkzoekenden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Corona-klagen
meer top 10