zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Creditmanagers pleiten voor andere incasso-aanpak

Ook na de coronacrisis is een andere incasso-aanpak nodig voor het vorderen van betalingsachterstanden

13 mei 2020 - Een groot deel (80 procent) van de creditmanagers vindt dat incassobureaus en gerechtsdeurwaarders in deze coronacrisistijd een soepeler beleid moeten voeren. Slechts 5 procent is voor een strengere incasso-aanpak met als belangrijkste reden dat de organisaties waar deze creditmanagers werken, zelf ook betalingsmoeilijkheden ervaren.

Ook na de coronacrisis is een andere incasso-aanpak nodig voor het vorderen van betalingsachterstanden. Dat bepleit 62 procent van de 175 creditmanagers bij navraag naar het huidige incassobeleid in recent onderzoek van Flanderijn. Het onderzoek is onder andere uitgevoerd onder energiebedrijven, woningcorporaties, financiële dienstverleners, gemeenten, horeca en pensioenfondsen.


 
Duurzaam incasseren
Meer dan de helft (60 procent) van de creditmanagers vindt dat duurzaam incasseren ook na de coronacrisis de norm moet blijven. Hierbij staat niet de schuld centraal, maar de persoonlijke situatie van de burger of ondernemer. Waar tot voor kort iedere schuldeiser zijn of haar eigen incasso-aanpak inzette op die ene consument of dat individuele bedrijf, staan creditmanagers nu open voor een collectieve samenwerking tussen schuldeisers onderling. Zo ontstaat er rust en ruimte bij de persoon of het bedrijf met betalingsproblemen.
Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeurwaarder bij Flanderijn: "Wij pleiten al langer voor duurzaam incasseren, waarbij niet de schuld maar de persoon in kwestie centraal staat. Zie het als een doseerlicht op de snelweg. Door even te vertragen, ontstaat ruimte voor het verkeer dat van alle kanten die ene zelfde snelweg op wil. Bij vertraging van incasseren, draagt iedere schuldeiser bij aan een betere doorstroming van betalingen. Hierdoor komen uiteindelijk alle woningcorporaties, verzekeraars, energiebedrijven en banken aan de beurt om betaald te krijgen."

Betalingsproblemen 
Voor de coronacrisis hadden 1,8 miljoen huishoudens betalingsproblemen volgens het Nibud. 700.000 gezinnen hebben te maken met structurele schuldenproblematiek. Een groot deel van deze groep komt al in aanraking met incassobureaus of gerechtsdeurwaarders. In samenwerking met bijvoorbeeld de partners van de Nederlandse Schuldhulproute en de grote gemeenten wordt gezocht naar een duurzame oplossing. Van Leeuwen: "Nu we eigenlijk al weten dat deze groep snel gaat groeien, is samenwerking in de keten enorm belangrijk."
 

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mensen met schulden zijn beter af bij bedrijfsleven dan bij overheid
 Zes tips om de betrouwbaarheid van incassobureaus te controleren
 Nederlander betaalt beter, mits hij het niet vergeet
 Consument wordt dupe van nieuwe regeling incassokosten
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10