zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument wordt dupe van nieuwe regeling incassokosten

11 april 2011 - Het nieuwe wetsvoorstel over de maximale hoogte van incassokosten kan zeer nadelig uitpakken voor consumenten. Daarvoor waarschuwt de beroepsorganisatie voor gerechtsdeurwaarders (KBvG). Op basis van dit voorstel mogen bedrijven namelijk al na twee weken betalingsachterstand en slechts één sommatie direct de volledige maximale incassokosten in rekening brengen.

Bovendien mogen deze kosten worden berekend over iedere niet betaalde termijn, wat extra nadelig is wanneer er sprake is van een maandelijks premie. De KBvG pleit voor aanpassingen van het wetsvoorstel waarover de Tweede Kamer deze week een besluit neemt. 



Duidelijkheid over kosten
Het Wetsvoorstel maximering incassokosten beoogt duidelijkheid te verschaffen over de kosten die schuldeisers in rekening kunnen brengen bij het niet betalen van vorderingen. Onderzoek door de Landelijk Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR/MO-groep) in 2008 bracht namelijk aan het licht dat sommige incassobureaus onevenredig hoge incassokosten in rekening brachten en zich niet hielden aan de door de rechtspraak geformuleerde tarieven. De toenmalige minister van Justitie Hirsch Ballin gaf daarop opdracht om een wettelijke regeling uit te werken die consumenten tegen te hoge incassokosten beschermt. 

Erg nadelig voor de consument
De KBvG waarschuwt nu dat dit wetsvoorstel wel eens heel erg nadelig kan zijn voor de consument. In het voorstel is namelijk opgenomen dat de schuldeiser (dus bijvoorbeeld het energiebedrijf of telecomprovider) na veertien dagen na het verstrijken van de betalingstermijn en het versturen van een sommatie de volledige maximale incassokosten in rekening mag brengen. Bij een onbetaalde factuur van 120 euro is dat bijvoorbeeld 40 euro, bij een nota van 900 euro mag er 135 euro aan kosten in rekening worden gebracht. Op dit moment worden vaak alleen maar herinneringskosten of administratiekosten in rekening gebracht. Het gaat dan meestal om kleine bedragen. 

Verslechtering ten opzichte van huidige situatie

Bovendien kunnen in de nieuwe regeling incassokosten worden berekend over iedere niet betaalde factuur. Dat houdt in dat als er bijvoorbeeld maandelijks premie moet worden betaald, over iedere niet betaalde termijn incassokosten kunnen worden berekend. Pas bij een eventuele gerechtelijke procedure moeten de incassokosten worden berekend over de totale vordering.
"Op dit moment zien wij dat grote schuldeisers complete incassoafdelingen aan het opzetten zijn," zegt John Wisseborn, voorzitter van de KBvG. "Daar is natuurlijk niets mis mee, maar deze ontwikkeling lijkt ten koste te gaan van de consument die incidenteel een vordering te laat betaalt. Die moet direct de maximale incassokosten betalen en dat is een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie." Onlangs liet ook de Consumentenbond haar ongenoegen blijken over het feit dat al direct na het versturen van een herinnering de volledige incassokosten kunnen worden berekend. 

Kosten over totale vordering berekenen

De KBvG pleit ervoor dat pas incassokosten in rekening gebracht mogen worden vanaf het moment dat er daadwerkelijk incassomaatregelen worden verricht. "Objectief is hiervan sprake wanneer de vordering ter incasso in handen wordt gegeven van een incassobureau, advocaat of gerechtsdeurwaarder," aldus Wisseborn. "De kosten die de schuldeiser zelf maakt, kunnen uitstekend worden vergoed vanuit de vertragingsrente."  Ook de Landelijk Organisatie Sociaal Raadslieden heeft oog voor dit probleem. André Moerman van de LOSR: "Wij snappen dat bedrijven hun eigen incassoafdeling hebben. Maar het is wel wrang dat al na het versturen van één enkele sommatie incassokosten in rekening gebracht kunnen worden en dat dit ook over iedere afzonderlijke termijnbetaling mag gebeuren. Het lijkt ons redelijker dat bij het berekenen van incassokosten alle openstaande vorderingen van een schuldeiser bij elkaar opgeteld worden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Financiële coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
 Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
 Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede klantrelatie is belangrijker dan snelle betaling
 Bedrijfsleven past voor rol als incassobureau
 Betalingsachterstand bedrijven zorgt voor miljardenschade
 Kredietcrisis nieuw excuus om later te betalen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Kennis HR-professionals over actuele wet- en regelgeving zwaar onvoldoende
CIO heeft moeite om explosieve datagroei van alle cloudservices te managen
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
IT-leider vindt zichtbaarheid voorwaarde voor netwerkveiligheid
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
meer top 10