zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander betaalt beter, mits hij het niet vergeet

28 april 2011 - Het betaalgedrag van de Nederlandse consument is verbeterd en het gemiddelde bedrag van betalingsachterstanden is gedaald. Dat blijkt uit de nieuwste meting van  GGN. Na een jaar waarin het betaalgedrag verslechterde en meer consumenten met incassobureaus en deurwaarders te maken kregen, is de financiële situatie van de Nederlandse consument in stabieler vaarwater beland.


Tegelijkertijd blijkt dat te laat betalen dit jaar vaker komt door vergeetachtigheid dan door gebrek aan geld. Ook hebben Nederlanders dit jaar minder zicht op de eigen uitgaven dan vorig jaar. 



Minder inkomens gedaald
Uit de meting van maart 2011 blijkt dat er het afgelopen jaar minder inkomens zijn gedaald en juist meer inkomens zijn gestegen. Ook zijn Nederlanders weer positiever gestemd over de economie: 34 procent verwacht dat de economie (verder) zal verbeteren (ten opzichte van 28 procent een jaar geleden). De terughoudendheid in de uitgaven en het zorgvuldiger beheren van de uitgaven en inkomsten vanwege de economische recessie in 2009 en 2010, in combinatie met inkomens die weer stijgen leidt er toe dat men het afgelopen jaar minder schulden heeft gemaakt, minder te laat heeft betaald en men minder in contact is gekomen met incassobureaus en deurwaarders. 

BetaalGedragIndex

De BGX (BetaalGedragIndex) geeft in één oogopslag weer of Nederland het afgelopen jaar beter of slechter is gaan betalen. De BGX staat dit jaar op 80 punten, dat is drie punten hoger dan een jaar geleden. Dit laat zien dat het betaalgedrag is verbeterd. 41 procent van de Nederlanders betaalt rekeningen wel eens te laat, een jaar geleden was dat nog 44 procent. Ook het aantal mensen dat continu of regelmatig rood staat, is afgenomen (van 21 procent bij de meting in maart 2010 naar zeventien procent nu). Het aantal Nederlanders dat nooit rood staat, is gestegen van 36 procent naar 40 procent. Het aantal mensen met een betalingsachterstand is weliswaar gelijk gebleven (tien procent), maar het gemiddelde bedrag van de betalingsachterstand is gedaald van 850 euro in oktober 2009 naar 817 euro in maart 2010 tot 676 euro bij de huidige meting. 

Beste betalers in westen en zuiden
In het westen en zuiden van Nederland is de BGX met 81 punten het hoogst. Ook bij de meting in maart 2010 sprongen de inwoners van deze regio's er uit als nette betalers. Het betaalgedrag in de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft zich het afgelopen jaar het sterkst verbeterd, de BGX steeg daar van 73 naar 76 punten. Toch blijven de inwoners van deze steden de slechtste betalers van Nederland, negentien procent van hen heeft betaalproblemen (ten opzichte van twaalf procent landelijk gemiddeld). 

Nonchalant met betalen huur en hypotheek

Als er rekeningen te laat worden betaald, is dat steeds minder vaak door een tekort op de rekening (31 procent ten opzichte van 38 procent vorig jaar). 'Vergeten te betalen' is daarentegen in toenemende mate de oorzaak van niet betaalde rekeningen (42 procent ten opzichte van 38 procent vorig jaar). Opvallend is dat er dit jaar vooral veel slordiger wordt omgegaan met de betaling van de huur of hypotheek. Zestien procent van de Nederlanders vergeet deze vaste lasten wel eens te betalen. In het onderzoek van een jaar geleden was dat nog vier procent (huur) respectievelijk vijf procent (hypotheek). Ook met de betaling van andere vaste lasten als verzekeringen, energie, telefoon, belasting en water wordt nonchalanter omgegaan. 

Minder contact met incassobureaus en deurwaarders

De verbetering van het betaalgedrag in de afgelopen twaalf maanden heeft er toe geleid dat het contact met incassobureaus is gedaald (van tien procent in maart 2010 naar zes procent in maart 2011). Bij de meting van maart 2010 bleek een forse toename van het aantal Nederlanders dat te maken kreeg met incassobureaus en deurwaarders. Mensen met een beneden modaal inkomen hebben vaker dan gemiddeld te maken met een incassobureau (twaalf procent). Het aantal Nederlanders dat met een deurwaarder te maken kreeg, is gehalveerd van vier procent vorig jaar naar twee procent nu. 

Deurwaarder het meest in actie voor verzekeringspremies

Opvallend is de stijging in incasso's voor de verzekeringspremie, deze zijn bijna verdubbeld van dertien procent een jaar geleden naar 24 procent nu. Ook de deurwaarder kwam het afgelopen jaar het meest in actie voor het innen van achterstallige verzekeringspremies. 41 procent van de contacten met deurwaarders had betrekking op verzekeringspremies, vorig jaar was dat slechts bij vijftien procent van de contacten het geval. Een jaar geleden kwam de deurwaarder nog het meest in actie in verband met huurachterstanden, dat is nu niet meer het geval (negen procent ten opzichte van 21 procent een jaar geleden).

Over het onderzoek
GGN doet jaarlijks onderzoek naar het betaalgedrag in Nederland. Ook dit jaar is gebruik gemaakt van het online panel van Motivaction. In totaal hebben 2.653 respondenten aan het onderzoek meegewerkt, het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking van 15 tot 65 jaar.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander steekt zich in de schulden voor fiscus
 Nederlandse bedrijven betalen rekening op tijd
 Zeeuwen betalen het snelst, Flevolanders het langzaamst
 Klanten betalen steeds slechter
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10