zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Moderne medewerker ondervindt problemen met geluiden

Problemen met geluid kunnen leiden tot wel 30 minuten verloren productiviteit per week

3 april 2020 - De opkomst van open kantoortuinen: ideaal om samen te werken, maar het brengt een reeks van mogelijke afleidingen met zich mee. Volgens nieuw onderzoek door het wereldwijde marktonderzoeksbureau IPSOS en EPOS hebben bijna alle (95 procent) eindgebruikers en beleidsmakers regelmatig last van ten minste één probleem met geluid.

Veelgehoorde klachten zijn gestoord worden door lawaaiige collega's (50 procent), algemene geluidsniveaus in werkomgevingen (48 procent) en onderbrekingen door collega's (46 procent). Deze bevindingen en meer staan in de EPOS’ Understanding Sound Experiences Study: een onderzoek onder 2.500 eindgebruikers van audioapparatuur, van wie meer dan 75 procent werkzaam is in organisaties met meer dan tweehonderd medewerkers.


 
Veel meer communicatie
Door de groei van technologie en een evolutie in traditionele werkschema's en -locaties is ook het aantal telefoongesprekken, conference calls en teleconferences die op de moderne werkplek plaatsvinden, aanzienlijk gestegen. Maar op dit moment brengen deze communicatiekanalen ook nadelen met zich mee, waarbij eindgebruikers achtergrondlawaai (42 procent), dingen moeten herhalen (34 procent) en herhaalde vragen om informatie (34 procent) als hun grootste drie frustraties noemen. In totaal heeft 87 procent van de ondervraagde eindgebruikers ten minste één probleem ervaren door slechte geluidskwaliteit bij telefoongesprekken, ongeacht of ze op kantoor of thuis werken.
 
Productiviteitsverlies
Deze problemen met audio zorgen alles bij elkaar voor productiviteitsverlies. Het is zelfs zo dat de gemiddelde eindgebruiker tot wel 30 minuten per week verliest door slechte geluidskwaliteit tijdens spraakgesprekken. Voor de voltijdsmedewerker komt dit overeen met net iets meer dan drie dagen verloren tijd per jaar, en vanuit het oogpunt van de werkgever heeft deze verloren productiviteit aanzienlijke gevolgen voor de kosten.
 
Slechte audiokwaliteit kost klanten
En niet alleen de productiviteit kan lijden onder slechte audiokwaliteit. Volgens beleidsmakers leidt slechte audiokwaliteit tot ontevreden klanten (23 procent), financiële verliezen door het onjuist uitvoeren van werkzaamheden (achttien procent), verlies van belangrijk werk/een deal, wat leidt tot financieel verlies voor het bedrijf (achttien procent) of zelfs het verliezen van een tender (negentien procent). Het behoeft dus geen betoog dat deze negatieve gevolgen veel groter kunnen zijn dan drie dagen productiviteitsverlies van een werknemer. 
Zo'n 79 procent van de beleidsmakers is het eens dat goede audioapparatuur als headsets, hoofdtelefoons en speakerphones praktische oplossingen zijn voor het verminderen van de problemen met geluid bij zowel telefoongesprekken als anderszins. Een aantal van de beste headsets die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn, beschikt bijvoorbeeld over functies als op AI gebaseerde lawaaionderdrukkingstechnologie, wat betekent dat een luidruchtige collega of een lawaaiige werkomgeving niet langer een afleiding vormt.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gesprekken tussen collega´s en telefoongesprekken meest irritant
 Impact geluid in kantoortuin onderschat
 Steeds meer lawaai op de werkvloer
 Betere akoestiek op kantoor leidt tot 30 procent minder afleiding en stress
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10