zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betere akoestiek op kantoor leidt tot 30 procent minder afleiding en stress

21 juli 2016 - Nieuw onderzoek van het Stress Research Institute in Stockholm laat zien dat het verbeteren van de geluidsomgeving in een open kantooromgeving zorgt voor 30 procent minder afleiding en stress. Uit ander internationaal onderzoek bleek al dat kantoormedewerkers elke dag 86 minuten verliezen door afleiding.

Er valt met maatregelen ten aanzien van geluid en akoestiek dus veel winst te behalen als het gaat om comfort en productiviteit op de werkvloer. 


 
Test goede en slechte geluidsomgeving
Het onderzoek is uitgevoerd op twee verdiepingen van het stadskantoor van de gemeente Sundbyberg net buiten Stockholm. 151 medewerkers namen deel aan het onderzoek, dat gebaseerd is op een zogeheten ‘cross-over design’. Op beide verdiepingen werden twee verschillende geluidsomgevingen gecreëerd door gebruik te maken van (geluids)absorberende of juist harde plafonds en wanden. Tijdens het onderzoek zijn de omstandigheden in het weekend – dus zonder dat medewerkers dat wisten – op de twee verdiepingen meerdere keren verwisseld. Dat zorgde ervoor dat de medewerkers op beide verdiepingen tegelijkertijd aan het werk waren in twee compleet verschillende akoestische omgevingen, afwisselend goed en slecht.

Effect betere akoestiek
Door deze onderzoeksopzet kon voor het eerst een situatie gecreëerd worden waarbij twee controlegroepen in een zogeheten authentieke omgeving werken in plaats van in een lab-situatie. Zo wisten de onderzoekers zeker dat hun onderzoek uniek en betrouwbaar is.
 
De belangrijkste bevindingen als het gaat om het effect van betere akoestiek:
* 30 procent minder verstoringen in het algemeen
* 29 procent minder verstoringen dichtbij
* 22 procent minder verstoringen op afstand
* vijftien procent minder cognitieve stress
 
Tijdverlies
Ander internationaal onderzoek laat zien dat kantoormedewerkers elke dag 86 minuten verliezen door dit soort verstoringen. Maatregelen op het gebied van geluid en akoestiek kunnen dat verlies dus verminderen. Dr. Aram Seddigh van Stress Research Institute leidde het onderzoek: "Het onderzoek toont aan dat het belangrijk is om te focussen op de geluidsomgeving in open werkomgevingen, zodat medewerkers zich goed voelen en effectiever kunnen werken."
 
Real life-situatie
Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt  door Saint-Gobain Ecophon. Wat het onderzoek uniek maakt is dat het plaatsvond onder real life omstandigheden, dus in een praktijksituatie. "Het onderzoek laat zien dat een hoogwaardig absorberend plafond in combinatie met een relatief klein aantal wandabsorbers zowel personeelskosten als stress bij medewerkers vermindert," zegt Yvette Tietema, Concept Developer bij Saint-Gobain Ecophon. Dit wetenschappelijk onderzoek is gepubliceerd in ‘the Journal of Environmental Psychology’.=

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slechte kantoorakoestiek en luidruchtige collega’s verlagen productiviteit
 Geluid vormt bedreiging voor de gezondheid
 'Kantoorlawaai moet prijskaartje krijgen'
 Lawaai en kantoorklimaat leiden werknemer het meest af
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10