zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Impact geluid in kantoortuin onderschat

5 september 2018 - Omgevingsgeluid is een van de grootste ergernissen in open kantoorruimtes en kantoortuinen; de meerderheid (59 procent) van de werknemers ondervindt hier hinder van.

Geklets van collega’s, harde ringtones en luidruchtige telefoongesprekken zijn daarbij de grootste irritaties. Hetzelfde aantal geeft aan dat ze productiever zijn in een ruimte met minder geluid, 56 procent geeft aan dan minder fouten te maken. Naast dat continu omgevingsgeluid afleidt, kan het op de lange termijn ook fysieke klachten veroorzaken. Toch staat een goede akoestiek op de werkvloer maar bij zeer weinig werkgevers op de agenda. Zo blijkt uit onderzoek van Specsavers.


 
Fysieke klachten

De kantoortuin is niet meer weg te denken uit het huidige werkbeeld. De meerderheid van de mensen met een kantoorbaan (55 procent) werkt in een kantoortuin; met gemiddeld achttien collega’s in een open ruimte. Niet iedereen is hier even blij mee. Geluidsoverlast is hiervoor een belangrijke reden. 67 procent geeft aan dat ze meerdere malen per dag gestoord worden door omgevingsgeluid. Werknemers ondervinden hier allerlei klachten door. Concentratieproblemen (51 procent), frustratie (36 procent), een onrustig gevoel (34 procent), vermoeidheid (27 procent) en hoofdpijn (zeventien procent) worden aangegeven als de vijf belangrijkste gevolgen van geluidshinder.
 
Verhoogd adrenaline level
Wat hierbij opvalt is dat er maar weinig aandacht is bij werkgevers voor een goede akoestiek op de werkvloer. Slechts tien procent geeft aan aandacht te besteden aan de akoestiek bij de inrichting van het kantoor. Dit terwijl ruim de helft van de werknemers (55 procent) de geluidshinder wel eens heeft aangekaart. In 45 procent van de gevallen is er vervolgens geen actie ondernomen. Naast de impact op korte termijn, zoals concentratieproblemen en stress, kan continu omgevingsgeluid op de lange termijn een negatief effect hebben. Eerder onderzoek* toont aan dat mensen die dagelijks langer dan drie uur worden blootgesteld aan ‘kantoorgeluiden’ een verhoogd adrenaline level hebben. Door het geluidsniveau op kantoor zoveel mogelijk te dempen kan de concentratie flink worden verbeterd en ontstaat er een fijnere werkplek. Slim gebruiken maken stoffering en voldoende afgeschermde belruimtes kunnen al een enorm verschil maken.
  
Ondergeschoven kindje
Jeroen Megens, specialist bouwakoestiek bij LBP|SIGHT, erkent het probleem: "Een gezonde werkomgeving is een steeds belangrijker onderwerp voor bedrijven. Akoestiek is hierbij echter vaak een ondergeschoven kindje, zoals ook blijkt uit het onderzoek. Het is ongrijpbaar en vergt specialistische kennis. Daarnaast zijn de verschillen tussen kantoren en werkplekken groot, waardoor niet één geschikte oplossing is. Ook is niet iedere organisatie even goed geschikt voor het werken in een open kantooromgeving. Er moet vooraf goed naar het type organisatie worden gekeken en daarop moet de akoestiek van het kantoor worden afgestemd om zo de geluidshinder tot een minimum te beperken."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Steeds meer lawaai op de werkvloer
 Betere akoestiek op kantoor leidt tot 30 procent minder afleiding en stress
 Achtergrondgeluid weerhoudt ons van telefoneren
 Slechte kantoorakoestiek en luidruchtige collega’s verlagen productiviteit
 
 
reacties
 
Wicher Westerbeek  |   | 
5-09-2018
 | 
09:10 uur
Logisch, veel werkgevers zetten meerder werkplekken in 1 ruimte en noemen dat een kantoortuin. Een goede kantoortuin is een complex product waar veel deskundigheid en geld, voor nodig is die te bouwen. Dat wordt voor het gemak vaak vergeten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10