zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om afval te reduceren in productie

Ken en plan uw afval

21 februari 2020 - Afval, uitval en restmateriaal zijn onvermijdelijke bijkomstigheden in ieder productieproces. Tegelijkertijd neemt de druk bij bedrijven om zo duurzaam mogelijk te opereren steeds verder toe. Zo bleek uit The Circularity Gap Rapport dat werd gepresenteerd op het World Economic Forum dat er meer dan 100 miljard ton grondstoffen zijn verspild in één jaar, een nieuw record.

Hoe kunnen productiebedrijven er nu voor zorgen dat ze zo weinig mogelijk verspillen en weggooien? Pieter Hamans, Senior Commercial Product Manager Manufacturing bij Exact, geeft tips over hoe u zo min mogelijk ‘rommel’ maakt tijdens het productieproces en hiermee negatieve gevolgen in materiaal- en proceskosten reduceert.



1. Ken en plan uw afval
Leg vooraf vast wat de verwachte hoeveelheid afval is. Hierdoor ontstaat een beter beeld van de berekende kostprijs van een product, want excessief materiaalgebruik leidt tot hogere kosten. Bovendien geeft een dergelijke inschatting je een beter beeld van hoe u in de toekomst uw afval kunt reduceren – en wat dan een realistisch doel is. Een slimme manier om een afvalplanning te maken, is het afvalpercentage telkens bij te houden in een stuklijst.

2. Train uw personeel
Hoewel steeds meer productieprocessen geautomatiseerd worden met behulp van artificial intelligence en machine learning, blijft productie ook mensenwerk. Wie werkt maakt niet alleen rommel, maar ook fouten. Medewerkers laten onderdelen vallen, laten machines te lang doorlopen of gebruiken een machine verkeerd door gebrek aan training. Zorg dus dat het personeel de juiste bagage heeft om zijn werk goed uit te kunnen voeren en zich bewust is van de verantwoordelijkheid voor kwaliteit en kosten.

3. Genees kinderziekten in de ontwerpfase
Preventie van afval begint in de ontwerpfase. Is het product bijvoorbeeld eenvoudig te assembleren en te verpakken? Ben u vanaf het begin bewust dat een seriegrootte idealiter aansluit bij de capaciteit van machines en de verpakkingsgrootte bij het materiaal. Zorg er bijvoorbeeld voor dat u zoveel mogelijk met hersluitbare verpakkingen werkt. Synergie tussen ontwerpers en productiemedewerkers is de sleutel tot succes.

4. Leg een grijpvoorraad aan
Door goedkope en veelgebruikte materialen op de werkvloer op te slaan als ‘grijpvoorraad’, stimuleert u dat precies de benodigde hoeveelheid wordt gebruikt. Stel dat u twintig extra doosjes materiaal uitgeeft en door gunstige werkwijze er slechts twaalf gebruikt, doet u dan moeite om de overgebleven acht te retourneren aan het magazijn? Wellicht niet, omdat er extra registratie mee gemoeid is. Een grijpvoorraad is hierbij de ideale oplossing.

5. Retourneer waardevol materiaal
Zijn de materialen voldoende waardevol? Retourneer ze dan aan het magazijn. Behalve de herwonnen voorraadwaarde, hebt u nu ook een registratie van het werkelijke materiaalverbruik versus het geplande afval. Dit is een stuurgetal dat u gebruikt in optimalisatie-initiatieven. Ook kun u dit gebruiken om het afvalpercentage van tijd-tot-tijd te herzien – en zo te zien waar er nog winst te behalen valt. Zorg ervoor dat alle bruikbare informatie is opgeslagen in uw ERP-systeem en reduceer zo uw rommel.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Drie op de tien Nederlanders kunnen collega’s slecht bereiken
 Moderne medewerker ondervindt problemen met geluiden
 ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven toffe producten die het milieu een handje helpen
 Een derde van de printjes is binnen een week kantoorafval
 Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval?
 Duurzaamheid op het werk loopt flink achter
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
Technologie, zo blijf je op de hoogte
Hoe kun je competenties als professional verbeteren?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
Thuiswerkenden niet bezig met privacy bij videobellen
Vijf tips voor een perfecte videosollicitatie
Veel angst en onzekerheid op de werkvloer en thuis door corona
Juist nu moeten werkgevers goed voor hun mensen zorgen
Verveling slaat toe, mensen maken massaal fotoboeken
Online imago beďnvloedt sollicitatiegedrag
Open- en klikratio’s in de lift
ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn
Houd continuďteit en vaart in samenwerkingsprojecten ondanks corona
meer top 10