zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op drie organisaties maakindustrie heeft achterstand in digitalisering

31 procent vindt digitale ontwikkelingen lastig te vertalen naar eigen onderneming

7 februari 2020 - Maar liefst 31 procent van de bedrijven in de maakindustrie loopt volgens haar werknemers achter op het gebied van digitalisering en innovatie. Dit blijkt uit onderzoek van Axians onder 575 medewerkers en leidinggevenden in de maakindustrie, uitgevoerd door Panelwizard.

Ondanks dat driekwart van de bedrijven zich (actief) bezighoudt met digitalisering, zegt een derde van de ondervraagden dat het voor hun organisatie moeilijk is om digitale ontwikkelingen te vertalen naar de eigen business.


Een belangrijke oorzaak hiervoor lijkt de gebrekkige digitale kennis van leidinggevenden te zijn. Zo stelt 36 procent van de ondervraagden dat managers en leidinggevenden binnen hun organisatie onvoldoende kennis hebben van digitalisering en digitale ontwikkelingen. "Ondanks dat digitalisering bij veel bedrijven in de maakindustrie op de radar staat, lijkt het erop dat een groot gedeelte van deze organisaties het enorm lastig vinden om succesvol te digitaliseren," zegt Guido van Dinther, Business Unit Manager bij Axians Nederland. "Dit terwijl het toepassen en integreren van de nieuwste technologische ontwikkelingen zoals IoT en security juist van essentieel belang zijn voor een succesvolle toekomst."
 
Gevolgen digitalisering
Niet alleen de kennis van huidige digitale innovaties laat te wensen over, ook de eventuele gevolgen van digitalisering voor de organisatie zijn volgens de ondervraagden onvoldoende bekend. Zo stelt een op de vijf ondervraagden dat de organisatie waarvoor zij werkzaam zijn, onvoldoende op de hoogte is van de financiële consequenties van digitalisering. Maar liefst 23 procent zegt dat er binnen hun bedrijf onvoldoende rekening wordt gehouden met de eventuele gevolgen van digitalisering op de ontwikkeling van het eigen personeel. Van Dinther: "Ook in de maakindustrie is er sprake van een digitaliseringsslag. Om succesvol te digitaliseren, is het zaak een goed onderbouwde afweging te maken van alle voor- en nadelen. Wij zien dat veel organisaties in de maakindustrie echter de impact en commitment van digitalisering onderschatten en daardoor serieuze achterstanden oplopen ten opzichte van de concurrentie."
 
Toekomst van de organisatie
Uit het onderzoek blijkt verder dat 42 procent van de ondervraagden graag ziet dat de organisatie waarvoor zij werkzaam zijn, verder digitaliseert. Al is het maar om het hoofd te kunnen bieden aan verder gedigitaliseerde concurrenten; achttien procent vindt het namelijk erg lastig om met hen te kunnen concurreren. Negentien procent stelt zelfs dat wanneer zijn of haar werkgever niet snel digitaliseert, dit ten koste gaat van de toekomst van de organisatie. Van Dinther: "Wij merken dat het toekomstige succes van een organisatie in de maakindustrie steeds vaker verweven raakt met de mate van digitalisering. Vooral de opkomst van Internet of Things brengt voor deze bedrijven grote mogelijkheden met zich mee; door apparaten en machines ‘slim’ te maken, is bijvoorbeeld onderhoud beter te voorspellen en stilstand te voorkomen". Ondanks dat een aanzienlijk gedeelte zich zorgen maakt over de toekomst van hun organisatie, maken slechts weinig respondenten zich druk over hun eigen functie. Zo is slechts negen procent bang dat hun baan zal verdwijnen vanwege digitalisering en automatisering.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Amsterdam in top vijftien wereldwijde koplopers in digitalisering
 Drie op tien werknemers vinden dat organisatie digitaal achterloopt
 CIO: digitaliseren workflows verbetert resultaten cruciale bedrijfsfuncties
 In zes stappen naar meer inzicht in IT-budgetten en -systemen bij digitalisering
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
meer top 10