zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bumperklevers en smartphonegebruik bron van ergernis

Smartphonegebruik is een steeds groter probleem in het verkeer

13 december 2019 - Langzame rijders, snelheidsduivels en onnodig linksrijders zijn een doorn in het oog van Nederlandse automobilisten. Allianz Direct (voorheen Allsecur) deed onderzoek naar de grootste frustraties achter het stuur en het blijkt dat bumperklevers (55 procent) en automobilisten die met hun smartphone bezig zijn (54 procent) de grootste ergernissen vormen in de auto.

Vrijwel alle Nederlanders met een rijbewijs ergeren zich weleens in het verkeer (99 procent). Welke ergernissen achter het stuur worden het vaakst genoemd? Dit is de top acht:


 
  • Bumperklevers (55 procent)
  • Smartphonegebruikers (54 procent)
  • Linksrijders (30 procent)
  • Automobilisten die afval uit het raam gooien (27 procent)
  • Langzame rijders (25 procent)
  • Snelheidsduivels (23 procent)
  • Automobilisten die rechts inhalen (21 procent)
  • Files (21 procent)
  • Mannen storen zich vaker aan linksrijders, vrouwen vaker aan snelheidsduivels
    Automobilisten die achter het stuur met hun smartphone bezig zijn, zijn een nog grotere bron van frustratie bij vrouwen (59 procent) dan bij mannen (50 procent). Ook van snelheidsduivels zijn vrouwen (28 procent) minder gediend dan mannen (negentien procent). Daarentegen irriteren mannen zich aanzienlijk vaker aan linksrijders dan vrouwen, respectievelijk 39 en 21 procent vindt dit storend. Een andere irritatie die net niet in de top acht voorkomt, maar vooral door vrouwen als ergernis wordt genoemd, is verblinding door koplampen van tegemoetkomend verkeer (zeventien procent); overwegend meer vrouwen (twintig procent) dan mannen (veertien procent) hebben hier last van.
    Opvallend is dat 65-plussers zich vaker irriteren aan ‘asociaal’ rijgedrag. Zo ergeren zij zich vooral groen en geel aan bumperklevers (62 procent), automobilisten die rechts inhalen (35 procent) en snelheidsduivels (34 procent). Nederlanders tot dertig jaar maken zich daarentegen bovengemiddeld druk om situaties die leiden tot tijdsverlies, zoals langzame rijders (39 procent), linksrijders (32 procent), files (27 procent) en omleidingen (dertien procent).

    Smartphonegebruik in het verkeer
    Ron Adams, Marketing & Sales Manager bij Allianz Direct, licht toe: "Smartphonegebruik is een steeds groter probleem in het verkeer en daarom wordt het niet gebruiken van je telefoon achter het stuur onder de aandacht gebracht door de landelijke MONO-campagne. Deze bewustwording vinden ook wij als verzekeraar ongelooflijk belangrijk, want veilig rijden is in ieders belang en volledige focus op de weg verkleint de kans op ongelukken. Gelukkig zien we dat smartphonegebruik een steeds grotere bron van irritatie wordt. Zo werd deze ergernis in 2015 door dertien procent van de Nederlandse automobilisten genoemd, vorig jaar is dit gestegen naar 53 procent en nu zegt 54 procent zich hieraan te ergeren."

     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
     Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
     Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     UvA en TomTom openen onderzoekslab voor autonoom rijden
     Nederlander vertrouwt ander niet met eigen auto
     Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
     Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
    Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
    Download white paper
    Lees verder
    Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
    reacties
    Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
    De kunst van het complimenteren (4) 
    Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
    Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
    Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
    Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
    Vraag naar ICT-ers stijgt met elf procent (2) 
    top10
    De vijf HR-trends voor 2020
    Moderne beoordelingsprocessen geven boost aan werknemersbetrokkenheid
    Managers stellen eigen belang boven teamresultaat
    Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
    Bespaar uw medewerkers de eindejaarsgesprekken
    Onbekend maakt onbemind
    5G cruciaal voor behoud toppositie Nederlandse IT-sector
    Hoe gaan we op een verstandige manier om met kunstmatige intelligentie?
    Zakelijke leaserijders kiezen vooral in Noord-Holland voor elektrisch
    Allianz beste zakelijk pensioenverzekeraar 2019
    meer top 10