zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

70 procent financiŽle professionals is al bezig met blockchain en kunstmatige intelligentie

FinanciŽle dienstverleners transformeren tot IT-bedrijven

10 december 2019 - Nederlandse financiële professionals lijken klaar te zijn voor de komst van technologieën als blockchain en kunstmatige intelligentie. De ruime meerderheid (70 procent) is gestart met het uitwerken van de eerste ideeën voor de inzet van de technologieën, gaat er op korte termijn daadwerkelijk mee aan de slag of zet de technologieën zelfs al in.

Twintig procent van de respondenten weet van het bestaan van blockchain en kunstmatige intelligentie af, maar heeft het nog niet op de agenda staan. Opvallend is dat een op de tien financiële professionals geen idee heeft wat deze technologieën inhouden. Dit blijkt uit de FinTech Barometer 2019, het jaarlijkse onderzoek dat door Onguard onder ruim 300 financiële professionals wordt uitgevoerd.


 
Financiële dienstverleners transformeren tot IT-bedrijven
De nieuwe technologieën vragen om een andere kijk op business modellen van organisaties en dat zien de financiële professionals ook. Ruim twee derde (68 procent) verwacht namelijk dat financiële instellingen binnen tien jaar volledig getransformeerd zijn tot IT-bedrijven. Met de stelling of hun huidige werkgever over tien jaar nog bestaat is 86 procent het ‘(helemaal) eens’. Bang voor de verdwijning van hun werkgever zijn de professionals dus niet, maar volgens 41 procent van de financiële professionals heeft de komst van blockchain en kunstmatige intelligentie wel grote invloed op de werkgelegenheid.
Marieke Saeij, CEO bij Onguard: "Waar in 2018 technologieën als blockchain en kunstmatige intelligentie vooral veel in opspraak waren en gelabeld werden als hype, zien we dat organisaties nu daadwerkelijk zijn begonnen met de adoptie ervan. Bij Onguard zetten we bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie in om het gehele order-to-cash proces voor bedrijven te optimaliseren. Voor organisaties wordt het hierdoor onder andere mogelijk om te voorspellen of en wanneer hun klanten gaan betalen. Voor de financiële dienstverlening biedt ook blockchain een uitkomst. Het maakt bijvoorbeeld de herkomst van betalingen transparant en een stuk veiliger, waardoor de kans op fraude nihil wordt. Dat dit gevolgen heeft voor de werkgelegenheid staat buiten kijf. Banen die vandaag de dag nog relevant zijn, worden over een aantal jaar anders ingevuld. Repeterende taken kunnen eenvoudig worden overgenomen door technologie, waardoor er meer ruimte ontstaat om het verschil te maken met persoonlijke interactie. Het is belangrijk dat financiële professionals zich continu blijven ontwikkelen, zodat hun talent kan worden ingezet waar technologie dat niet kan. Wat ons betreft een mooie ontwikkeling en we kijken uit naar wat de toekomst te bieden heeft."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
 Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
 Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CIO: digitaliseren workflows verbetert resultaten cruciale bedrijfsfuncties
  CFO: binnen twee jaar is de financiŽle wereld volledig afhankelijk van big data
 In zes stappen naar meer inzicht in IT-budgetten en -systemen bij digitalisering
 FinanciŽle dienstverleners koplopers nieuwe technologieŽn om klantervaringen te verbeteren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiŽle dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiŽle instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10