zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart werkend Nederland zegt geen manager nodig te hebben

Werkend Nederland beoordeelt manager met een 7,1

1 november 2019 - Een aanzienlijk deel van werkend Nederland, namelijk 26 procent, heeft liever geen manager. Vooral mannen hebben er lang niet allemaal behoefte aan (33 procent). Van de vrouwen geeft twintig procent aan liever zonder manager te werken.

Dit blijkt uit Het Nationale Management Onderzoek, uitgevoerd door ISBW onder 1.013 respondenten.


Ook geeft een kwart van werkend Nederland aan zijn huidige manager niet nodig te hebben. Vooral medewerkers in de retail/FMCG denken het prima af te kunnen zonder hun manager (58 procent). In de communicatiebranche geldt dit ook voor een ruime meerderheid (54 procent).
 
Manager krijgt een voldoende
Opvallend is dat ondanks dat de meerderheid van de medewerkers in de communicatiebranche aangeeft zijn manager niet nodig te hebben, deze managers toch het hoogste cijfer krijgen. Ze voeren de ranglijst aan met een 7,5. Op de tweede plaats staan managers in bouw en vastgoed, met een 7,4. Werknemers in de juridische dienstverlening geven een 6,8 en zijn daarmee het minst te spreken over hun manager. Gemiddeld geeft werkend Nederland de manager een 7,1. 
Rob Rijbroek, directeur bij ISBW: "Dat een kwart van werkend Nederland aangeeft liever geen manager te hebben of zijn huidige manager niet nodig te hebben, zegt veel over de zelfstandigheid van medewerkers en over de positie die managers innemen. Medewerkers hebben in veel gevallen voldoende kennis en kunde in huis om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Ook gaan steeds meer organisaties aan de slag met zelfsturende teams. Dit betekent niet dat managers overbodig worden, integendeel zelfs. Het betekent wel dat de manager een andere rol in de organisatie krijgt. De manager van nu kan zich daardoor meer bezighouden met innovaties, veranderingen en ondernemerschap. Daarnaast transformeert de functie bijvoorbeeld meer naar een faciliterende rol en wordt de manager iemand die als het ware op de achtergrond meekijkt en bijstuurt indien nodig. Hij zet de koers uit, laat medewerkers het schip besturen en signaleert wanneer er instructies nodig zijn."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
 Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
 Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier vooroordelen over jonge managers ontkracht
 Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man
 Huidige manager vaak reden van vertrek medewerkers
 Wat doen managers fout in de ogen van jongeren?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
top10
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie
Weg met CV’s en brieven!
Wildgroei psychologische dienstverlening leidt tot rommelige aanpak stressklachten
IoT: vijf stappen om operationele processen opnieuw vorm te geven en resultaten te verbeteren
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
meer top 10