zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wat doen managers fout in de ogen van jongeren?

Manager kan op een aantal punten verbeteren vinden jongeren

27 juni 2019 - U heeft het vast meegemaakt: een collega die ontslag neemt, omdat hij niet door één deur kan met de manager. Voor de nieuwe generatie is dit niet anders.

Uit recentelijk onderzoek blijkt dat meer dan 75 procent van de jongeren aangeeft dat hun leidinggevende grote invloed heeft op hun werkgeluk. Over het algemeen krijgen Nederlandse managers ruime voldoendes van jongeren als het over hun werkwijze gaat. Toch zijn er volgens de jongeren een aantal verbeterpunten.


Dat stelt Peter Segerius van YoungCapital in dit artkel.
 
Onzekerheid
Wanneer er niet genoeg zekerheid wordt geschept op de werkvloer, zitten jongeren vaak met vragen: zit ik hier wel goed op mijn plek? Willen ze mij vervangen? Doe ik mijn werk wel goed? Een mogelijke boosdoener hierbij is dat jongeren vaak ook geen vast contract hebben.
 Creëer daarom zekerheid en schep een band met uw team. Een leidinggevende die geen duidelijkheid schept, kan namelijk overkomen als iemand die geen afspraken nakomt. Wat weer kan leiden tot het beeld van iemand waar u niet op kunt rekenen.
 
Gebrek aan waardering tonen
Zekerheid scheppen heeft ook verband met een ander aspect: waardering tonen. Dit vinden de jongeren een van de belangrijkste punten van verbetering. Het gaat hierbij vooral om een stukje bevestiging: dat zij het kennelijk goed doen. Dit straalt vertrouwen uit in hun carrière. Daarom is gehoord en gezien worden erg belangrijk voor jongeren binnen een bedrijf.
 
Slecht feedback geven
Hét functioneringsgesprek met de leidinggevende waar velen bang voor zijn. Daar heeft u weleens van gehoord, toch? Bij binnenkomst begint de manager al op te noemen wat de medewerker allemaal fout doet. Daarna krijgt hij een barrage aan verbeterpunten en moet hij een papiertje ondertekenen waarbij hij akkoord gaat met alles wat gezegd is. Vervolgens gaat de medewerker gestrest weer aan het werk. Dit kan veel beter.
 Een feedback- of functioneringsgesprek kan beter gevoerd worden als een gesprek tussen twee mensen, niet als monoloog. Als toevoeging kunt u als manager ook zelf vragen wat u beter kunt doen. Vergeet niet dat complimenten ook altijd op zijn plaats zijn.
 
Erkenning
Neem als leidinggevende niet genoegen met alleen een voldoende. Erkenning lijkt hierbij het belangrijkste aspect te zijn om jongeren te behouden en te werven voor uw bedrijf. Zij willen immers weten dat ook zij de moeite waard zijn om mee te werken. U bouwt zo aan hun identiteit, wat het belangrijkste is in hun ontdekkingsfase.
 
Dit onderzoek komt uit de recent gepubliceerde recruitment guide van YoungCapital.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongeren geven leidinggevend Nederland ruime voldoende
 Generatie Z meest tevreden met zijn baan
 Vrouwen en jongeren missen empathie bij collega’s
 Liever een leuke baan dan een topsalaris
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10