zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Coaching populairder dan ooit

Bijna kwart Nederlanders gaat of ging naar een coach

15 oktober 2019 - Bij één op de vijf Nederlanders speelt een vraag of probleem waar ze professionele hulp bij zouden willen krijgen, blijkt uit onderzoek van Psychologie Magazine. Coaching is hier een mogelijke oplossing voor.

Maar hoe effectief is dat eigenlijk en met welke kwesties stappen Nederlanders naar een coach? Om daar inzicht in te krijgen deed Psychologie Magazine het eerste representatieve onderzoek naar de stand van coaching in Nederland.


Bijna een kwart van de Nederlanders bezoekt op dit moment een coach of heeft deze ooit bezocht. Coaching is dus big business en relevanter dan ooit. Aanbod aan coaches is er dan ook genoeg: het aantal coaches in Nederland steeg in de afgelopen vijf jaar met 66 procent. Uit het onderzoek blijkt dat mensen tijdens een coachtraject vooral praten over werkgerelateerde onderwerpen. De meeste coachvragen gaan over de thema’s stress en burn-out (30 procent), passend werk vinden (30 procent) en werk-privé balans (24 procent).
 
Midlife crisis?
De gemiddelde leeftijd waarop mensen voor het eerst een coach bezoeken is 38 jaar. Het naderen van de veertig lijkt bij mensen te zorgen voor bezinning en reflectie op waar ze nu in hun leven en carrière staan. Nederlanders zijn positief over de effecten van coaching. Van de mensen die coaching ingezet hebben, vond 80 procent het coachtraject de investering helemaal waard. Zo’n driekwart van de Nederlanders vindt dat de coach hen (heel erg) goed geholpen heeft bij het bereiken van hun doelen en ruim de helft vindt dat hij of zij dit veel eerder had moeten doen.
 
Coaching niet langer taboe
Lag er vroeger een taboe op coaching, nu is dat anders: slechts 7 procent van de Nederlanders die naar een coach gaat, geeft aan zich hiervoor te schamen. Door te beginnen met coaching hebben mensen juist het gevoel dat ze het heft in eigen handen genomen hebben (72 procent) en ze zijn daar trots op. Dit wordt ook bevestigd door coach Willemijn Buijn: "Coaching wordt in Nederland steeds normaler. Hoewel mensen het soms moeilijk vinden om te vertellen dat ze naar een coach gaan, blijken mijn klanten juist alleen maar positieve reacties te krijgen als ze vertellen over hun coachtraject. Werken aan uzelf via een coach wordt gezien als een investering in uzelf en zelfs stoer gevonden."
 
Lastig om een goede coach te vinden
Een goede coach vinden kan echter een uitdaging zijn, blijkt uit het onderzoek. Van de Nederlanders die op dit moment coaching overwegen, weet één op de vijf niet hoe ze een goede coach kunnen vinden en nog eens één op de vijf ziet door de sterke toename van coaches door de bomen het bos niet meer. Toch is het vinden van een juiste coach belangrijk, geeft Sterre van Leer, hoofdredacteur van Psychologie magazine, aan. "Want ons onderzoek wijst uit dat 86 procent van de mensen een ‘klik’ met de coach het belangrijkste selectiecriterium vindt. Bijna de helft van de Nederlanders krijgt hun coach echter toebedeeld via de werkgever. Zo wordt er dus niet gekeken naar de juiste match, maar naar wie er beschikbaar is."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
 Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
 Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Medewerkers spenderen budget liever aan sport dan aan coaching
 Een leven lang ontwikkelen
 Medewerkers waarderen coachend leiderschap
 Minder ziekteverzuim door aandacht voor persoonlijke groei
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Moderne beoordelingsprocessen geven boost aan werknemersbetrokkenheid
Bespaar uw medewerkers de eindejaarsgesprekken
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe gaan we op een verstandige manier om met kunstmatige intelligentie?
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden
meer top 10