zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerkers waarderen coachend leiderschap

27 oktober 2017 - Iedere manager is anders en heeft zijn eigen stijl van leidinggeven. Ook wordt de manier van leidinggeven voor een groot stuk bepaald door diegenen die moeten worden geleid.

Desondanks blijkt dat medewerkers over het algemeen ontevreden zijn over hun manager. Te autoritair staat hierbij met stipt op een als grootste ergernis.  Medewerkers geven aan behoefte te hebben aan een manager die op een persoonlijke wijze coacht. Maar wat is coachend leiderschap nu eigenlijk en welke voordelen heeft het? Bas de Kruyff van Anker & Kompas geeft uitleg.


 
Waarom coachend leidinggeven?
Leidinggeven stond in het verleden gelijk aan opdrachten uitdelen, taken verdelen en streng controleren of medewerkers de doelstellingen behaalden die werd opgelegd door de manager. Deze stijl van leiderschap is niet langer de manier om een team te inspireren, laat staan te motiveren. Een manager of leidinggevende heeft de taak een team optimaal te laten presteren binnen een organisatie. Een coachende manager deelt geen taken uit, maar biedt ondersteuning aan het team, luistert naar de medewerkers en geeft opbouwende feedback waar nodig. Samen optimaal presteren binnen een organisatie staat daarbij centraal.
 
Ontwikkeling van zowel de manager als het team
Iedere manager binnen een organisatie is verantwoordelijk voor de resultaten van het team. Als de prestaties tegenvallen wordt de manager daar logischerwijs ook op afgerekend. Het is immers de taak van de manager om zijn team optimaal te laten functioneren. Wanneer de prestaties tegenvallen en de manager onder druk komt te staan, van bijvoorbeeld het bestuur, dan heeft dit direct gevolgen voor de sfeer en motivatie in een team.
 
Het team is dus zo sterk als de zwakste schakel en daarom is coachend leiderschap van cruciaal belang. Een coachend leidinggevende zorgt ervoor dat medewerkers zich gewaardeerd voelen en een leidinggevende hebben waarop ze terug kunnen vallen wanneer ze ergens tegenaan lopen. Medewerkers die zich goed voelen binnen een team, presteren beter, halen doelstellingen makkelijker en zorgen voor een prettige werksfeer binnen een team.
 
De valkuil van coachend leiderschap
De voordelen zijn duidelijk, maar toch zit er ook een valkuil aan deze stijl van leidinggeven. Als coachend leidinggevende bestaat er een kans dat er te persoonlijke problemen besproken gaan worden. Voorbeelden hiervan zijn echtscheidingen of traumatische privé ervaringen. Het is goed om daarin een luisterend oor te bieden, maar voor dit soort zaken is het verstandig om hulp in te schakelen van een professionele derde partij. Blijf dus wel zakelijk als coachend leidinggevende.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
 De top tien meest schaarse beroepen in Europa
 De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe ontwikkelt de Nederlandse werknemer zich?
 De echte waarde van coachend leiderschap
 Leider zet medewerker voorop
 Helft Nederlandse managers ziet zichzelf niet als coach
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
top10
De klant is koning, ook als u op vakantie gaat
Werkgever speelt belangrijke rol in gezondheid medewerkers
Ontwikkeling authentiek leiderschap gebaat bij mindfulness
Een op de vijf leidinggevenden start liefst morgen bij nieuwe werkgever
Angst voor baanverlies in financiële dienstverlening groeit met ruim 500 procent
Hoeveel tijd kost toezichthouden echt?
Bedrijven vertrouwen te veel op cloud-providers voor security
Zomervakantie van start: goed voorbereid op autovakantie
Persoonsgegevens in gevaar: kwart zorgverleners maakt zich zorgen om privacy cliënten
Negen van de tien Nederlanders heeft geen idee hoe om te gaan met digitale munten
meer top 10