zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een leven lang ontwikkelen

14 september 2018 - In de week van 17 tot en met 22 september 2018 openen loopbaanprofessionals en jobcoaches gedurende de Week van de Loopbaan hun deuren voor alle belangstellenden met een loopbaanvraag.

In deze week wordt aandacht gegeven aan een leven lang ontwikkelen. Iets dat van groot belang blijkt te zijn voor tevreden medewerkers in de organisatie, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Flycatcher dat onder 1.000 werkende Nederlanders plaatsvond. Het onderzoek laat namelijk zien dat de tevredenheid van medewerkers gedurende de loopbaan een omgedraaide s-curve vertoont en dat de tevredenheid een dal bereikt na zes dienstjaren. Dit is het punt waarop ontwikkeling in de loopbaan plaats moet vinden om medewerkers bevlogen en betrokken te houden.



Loopbaanfases
Gedurende een loopbaan ondergaan medewerkers een aantal fases. In een eerste fase is alles nieuw, gaan medewerkers met veel plezier naar het werk, is er veel uitdaging en is men erg betrokken bij het werk. Naar mate men langer in dienst is, en wanneer men in een volgende fase terecht komt, blijkt de tevredenheid over meerdere aspecten van de werkbeleving af te nemen. Medewerkers zijn dan negatiever over de samenwerking met collega’s, ervaren minder uitdaging en zijn minder tevreden over communicatie binnen de organisatie. Wanneer een medewerker in deze tweede fase terecht komt, zal hij/zij meer en meer gaan twijfelen over zijn/haar baan. De vertrekintentie blijkt in deze fase dan ook het hoogst te zijn. Dit is het moment om aan de slag te gaan met de toekomst van een medewerker. Er moet gewerkt worden aan ontwikkeling en aan de loopbaan. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat het aanbieden van ontwikkelmogelijkheden voor medewerkers in deze fase een belangrijke voorwaarde is voor een hoge werktevredenheid. Daarnaast zorgen ontwikkelmogelijkheden ervoor dat medewerkers meer plezier ervaren en meer betrokken zijn. Wanneer medewerkers in een derde fase terecht komen en besloten hebben om in dienst te blijven van het bedrijf, blijkt de tevredenheid terug toe te nemen. De medewerker heeft dan als het ware de ‘dip-periode’ overwonnen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Automatisering: geen vijand, maar vriend
 (Werk)stress is aan te pakken met online trainingen
 Zes manieren om phishing tegen te gaan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
 Opleidingsinstituten, het is tijd voor actie
 Wat is het nut van ontwikkelen?
 Waarom zou u zich ontwikkelen?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
reacties
30 jaar e-mail. Zo voorkomt u misverstanden.  (1) 
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
top10
Tijden veranderen, en daarmee carrières
Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje
Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
Onzekerheid op arbeidsmarkt blijft
Waardering voor flexkracht nog onvoldoende
Tech Trends 2019: grootse rol voor robotic process automation
Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?
Economie in Nederland: omslag of afkoeling?
meer top 10