zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Driekwart van Nederlanders verwacht geen salarisverhoging komend halfjaar

Nederlandse werkenden verkiezen baanzekerheid boven de hoogte van hun salaris

10 oktober 2019 - Het merendeel van de werknemers in Nederland denkt geen salarisverhoging te krijgen in 2019. Slechts 25 procent verwacht binnen zes maanden extra loon mee naar huis te nemen. Dit blijkt uit onderzoek onder meer dan 1.000 respondenten door Adzuna.

Uit het onderzoek blijkt dat één op de drie Nederlanders (zeer) tevreden is met het huidige salaris dat zij krijgen. Er zijn grote regionale verschillen tussen de mate van tevredenheid die werknemers ervaren. Vooral in Flevoland (40 procent), Overijssel (39 procent) en Drenthe (36 procent) geven werkenden aan tevreden te zijn met hun huidige salaris. Dit percentage ligt veel lager in provincies als Utrecht (twintig procent), Noord-Holland (25 procent) en Limburg (28 procent), waar werknemers zich vaker onderbetaald voelen.


Meer dan de helft van de werknemers heeft nog nooit een salarisbespreking gehad met hun werkgever, sinds ze bij het bedrijf begonnen zijn. Vooral in Zeeland (73 procent) en Friesland (64 procent) gaan beide partijen zelden het gesprek over het salaris aan. Een andere groep van zestien procent van de werknemers bespreekt minder dan één keer per jaar hun salaris met hun leidinggevende, terwijl twintig procent ongeveer één keer per jaar een vaste salarisbespreking heeft.

Weinig discussie
 "Het is opvallend om te zien dat er zo weinig discussie plaatsvindt tussen werkgevers en werknemers over het salaris," reageert Thomas de Schuyter, Regio Manager bij Adzuna. "Men zou verwachten dat beide partijen baat hebben bij het evalueren van de hoogte van het salaris. Zeker in de gespannen Nederlandse arbeidsmarkt, waarin het lastiger wordt voor bedrijven om alle vacatures in te vullen, wil t u vermijden dat werknemers kijken of het gras bij een ander bedrijf groener is."

Andere baan
Van de werknemers die aangeven wèl een salarisverhoging te verwachten in de komende zes maanden, zegt 22 procent van de respondenten dat de kans groot is dat ze naar een andere baan zullen zoeken als ze deze salarisverhoging niet krijgen. Toch vragen werknemers zelden actief om een salarisbespreking met hun werkgever. Zo heeft 79 procent van de respondenten in het afgelopen half jaar zelf niet om een salarisverhoging gevraagd.

Redenen om geen salarisverhoging te vragen
Veelgenoemde redenen om geen salarisverhoging te vragen, zijn: ‘niet weten welk salaris bij mijn profiel past’ (achttien procent), ‘het juiste moment niet kunnen vinden om dit gesprek aan te gaan’ (vijftien procent), en ‘niet goed weten hoe om een salarisverhoging te vragen’ (veertien procent). "Voor een klein deel van de werknemers geldt dat zij net een salarisverhoging ontvangen hebben, of tevreden zijn met hun huidige salaris," licht De Schuyter toe. "Maar het gaat hier om minder dan een derde van de respondenten, wat erop duidt dat een grote groep werknemers wel om een salarisverhoging wil vragen, maar dit momenteel nog niet doet."

Stabiliteit belangrijk
Voor het merendeel van de werknemers is de stabiliteit die hun baan biedt een belangrijke factor om bij hun huidige werkgever te blijven (57 procent), gevolgd door een gezellige sfeer op de werkvloer (38 procent), en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling bij het bedrijf (vijftien procent). Bij slechts veertien procent van de werknemers is de hoogte van hun salaris een motivator om bij hun huidige werkgever te blijven.
 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tevredenheid over salaris gedaald na Prinsjesdag
 Carričre maken minder belangrijk dan betekenisvol werk
 Een derde van de werknemers verwacht meer salaris in 2020
 Kwart Nederlanders overweegt carričreswitch
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10