zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wendbare arbeidsmarkt vraagt om nieuwe zekerheden

NBBU-plan voor basisregeling voor alle werkenden garandeert gelijkwaardigheid tussen vaste en flexibele arbeidsvormen

3 oktober 2019 - De NBBU heeft de commissie Regulering van Werk een position paper aangeboden die een oplossing biedt voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Deze denkrichting biedt zekerheden voor alle partijen op de arbeidsmarkt, ondernemers, werkgevers en werkenden.

Daarmee kan een kader worden gecreëerd waarin alle werkvormen waar deze tijd om vraagt, van vast tot flexibel, in ingebed kunnen worden.


 
Kijk op werk is veranderd
Dit position paper heeft zijn voedingsbodem in een deze week eveneens gepresenteerd onderzoeksrapport van de Young Adivsory Group. Een van de opvallendste zaken uit dit onderzoek is dat van de generatie van de millennials 45 procent verwacht op enig moment in zijn of haar loopbaan als zelfstandige aan de slag te gaan. De kijk op werk is wezenlijk anders onder deze generatie. Millennials zien hun loopbaan als een onderneming die is opgebouwd uit meerdere kleine carrières. Een contract voor het leven bij één werkgever is allang geen uitgangspunt meer.
 
Veranderde invulling van personeelsbehoefte
Naast deze nieuwe visie op werk is er ook een wezenlijke behoefte bij bedrijven aan wendbaarheid in hun personeelssamenstelling. De levensduur van bedrijven neemt af en zij werken bovendien steeds vaker projectmatig. Dat vraagt om een andere invulling van de personeelsbehoefte. De leden van de NBBU, van uitzendbureau tot zzp-intermediair, voorzien in deze behoefte.
 
Basisvoorziening voor alle werkenden
Ondertussen worstelen partijen in het publieke debat met de vraag hoe zekerheden georganiseerd moeten worden en hoe collectiviteit moet worden gewaarborgd. De oplossing van de NBBU is een basisvoorziening voor alle werkenden bij verlies van inkomen, bijvoorbeeld door ziekte of werkloosheid. Daarnaast wordt gekeken naar hoe te verwachten carrièreswitches mogelijk kunnen worden gemaakt, bijvoorbeeld door blijvende toegang tot onderwijs, ook op latere leeftijd.
 
Collectiviteit als uitgangspunt
De zienswijze van de NBBU is een oplossing voor de hedendaagse arbeidsmarkt die collectieve verantwoordelijkheid als uitgangspunt neemt. Dat is een uitgangspunt dat alle partijen in de polder moet aanspreken. Het huidige bestel is ruim honderd jaar oud en voldoet niet meer. Zoals het YAG-rapport aantoont, is er een grote kloof tussen de perceptie van de vorm die de arbeidsmarkt in deze tijd zou moeten hebben en de praktijk met al zijn complexe regelingen.
 
Oplossing in ieders voordeel
Een nieuwe gang naar de tekentafel met collectiviteit als uitgangspunt is volgens de NBBU een goede eerste stap. Het levert een stelsel op waarin arbeidsmarktintermediairs kunnen blijven doen waar ze goed in zijn, naar ieders tevredenheid vraag en aanbod bij elkaar brengen. Maar een basisregeling is bovenal in het voordeel van alle werkenden, omdat alle partijen in hun behoefte worden voorzien. Werkenden in hun behoefte aan zekerheid, werkgevers in een personeelsbehoefte op maat en ondernemers in hun behoefte om te ondernemen, zonder het gevaar zich in een juridisch schemergebied te begeven.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
 Steeds meer Nederlanders combineren verschillende banen
 Gebrek aan personeelsmanagementstrategie leidt tot verloop in flexibele workforce
 Slechts drie op de tien bedrijven werven succesvol flexibele workforce
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10