zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerkers hoeven tijdens vakantie niet bereikbaar te zijn

Maak goede afspraken over bereikbaarheid tijdens vakantie

31 juli 2019 - De vakantieperiode is opnieuw aangebroken en veel medewerkers verdwijnen naar het buitenland. Voor managers is dat vaak problematisch, zeker indien het noodlot toeslaat en systemen het begeven.

Maar in welke mate mag u de medewerkers tijdens hun vakantie lastigvallen en wat kan er al dan niet door de beugel? De afweging maken is niet zo eenvoudig.



Vakantie is een mensenrecht
Het recht op vakantie staat ingeschreven in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. En dus moet een werkgever, zoals TUI, het wel respecteren. Een manager mag de werknemer tijdens de vakantieperiode niet zomaar aanspreken. Uiteraard kan de manager het steeds even proberen maar indien de medewerker op zijn strepen staat, valt daar eigenlijk maar weinig tegen te beginnen. Hierover is de wet vrij duidelijk.
Onlogisch is niet. Uiteindelijk moeten werknemers vooraf een schriftelijk verzoek indienen bij hun werkgever. Wanneer de werkgever vervolgens akkoord gaat of niet binnen een termijn van twee weken actie onderneemt, kan de werkgever daar niet zomaar op terugkomen. Speak now or forever hold your peace!

Wel toegestaan om maatregelen te treffen
Wanneer medewerkers niet langer bereikbaar zijn, kan dat ook voor derden storend zijn. Bovendien heeft de manager geen inzage in de mailbox. Dat ligt heel moeilijk, zeker met de steeds strenger wordende privacywetgeving. Daarom worden best een aantal afspraken gemaakt, bijvoorbeeld over wat er met de mailbox moet gebeuren wanneer een werknemer geniet van de Spaanse zon. Denk aan een voorgeprogrammeerd out-of-officebericht waarbij klanten naar een aanwezige collega worden doorverwezen. Zo’n afspraken mogen uiteraard wel gewoon worden gemaakt en tasten het recht op vakantie niet aan. Ze kunnen zelfs in een reglement worden gegoten om een en ander maximaal afdwingbaar te maken. Goede afspraken maken nu eenmaal goede vrienden.

Voorkom werkstress op vakantie
Veel medewerkers kunnen op vakantie het werk niet loslaten. Volgens verschillende studies is dat problematisch. De manager heeft baat bij een beperkte bereikbaarheid. Te veel medewerkers ervaren stress op hun vakantie, net door die voortdurende bereikbaarheid. Dat zorgt ook bij reisgenoten voor frustraties en dat haalt de kwaliteit van de vakantie onderuit. In de praktijk beïnvloedt dat de prestaties. De vakantie heeft immers een belangrijk psychologisch doel dat de manager wel eens lijkt te vergeten.
In sommige onverwachte situaties kan het alsnog noodzakelijk zijn om de medewerker te contacteren. Maar de medewerker hoeft daar niet op in te gaan. Goede praktische afspraken zijn nog steeds cruciaal. Maak vooraf een aantal afspraken. Geef aan dat u in principe de vakantie niet zal verstoren, tenzij er echt sprake is van een dringende crisissituatie. En doe dat vervolgens ook enkel dan. Tracht ook gewoon het invasief karakter van het contactmoment te beperken. Volstaat het om een mailtje te sturen? Ga dan niet meteen aan het bellen. Dan verstoort u misschien wel het leuk moment in de opera!

 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft werkend Nederland nooit meer een dag offline
 Helft Nederlandse werknemers neemt werk mee op vakantie
 Werkgever verwacht bereikbaarheid tijdens vakantie
 Digitale Detox: de tien beste vakantiebestemmingen om onbereikbaar te zijn
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10