zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering

Hoe staat het met de kennis en het verzekeringsgedrag van consumenten?

22 juli 2019 - Automobilisten betalen maandelijks een flinke premie om verzekerd de weg op te gaan. Hoewel de hoogte van de premie sterk kan stijgen of dalen als er iets verandert in de situatie van de verzekerde.

Dit blijkt uit onderzoek van Autoverzekering.nl dat bijna de helft van de Nederlanders (48,2 procent) nooit van verzekering wisselt en hierdoor een flink bedrag laat liggen. Ook zijn veel consumenten niet goed op de hoogte van het maandbedrag dat ze betalen aan hun verzekeraar, hun eigen risico en de voorwaarden die worden gesteld.



40 procent van de Nederlanders onnodig allrisk verzekerd
Bovendien blijkt dat 40 procent van de ondervraagden met een auto van vijf jaar of ouder nog steeds een allriskverzekering heeft. Gemiddeld gezien is dit type verzekering alleen voordelig bij een auto van maximaal vier jaar oud. Daarna weegt de vergoeding voor schade die consumenten krijgen van de verzekeraar niet meer op tegen de hoge premie die ze betalen voor een allriskverzekering.
Frederik van der Veen, CEO bij Autoverzekering.nl, licht toe: "Er zijn veel verschillende factoren die van invloed zijn op de hoogte van de premie, waaronder de leeftijd van de auto. Al nadat u de eerste kilometers in uq nieuwe auto maakt, gaat de dagwaarde achteruit. De vergoeding die u krijgt van de verzekeraar bij schade wordt op deze dagwaarde gebaseerd en is na vier jaar dusdanig lager dat het loont om af te zakken naar een WA+-verzekering. Alleen als de aanschafprijs 50.000 euro of hoger is, is het aan te raden om de eerste acht jaar een allriskverzekering te nemen. Dit is iets wat veel consumenten niet weten."

Minder dan twintig procent controleert ieder jaar op voordeligste premie
Naast dat externe factoren van grote invloed zijn op de premie, zitten er ook verschillen in de prijzen die verzekeraars aanbieden. Toch controleert minder dan twintig procent (18,2 procent) jaarlijks of ze nog het meest voordelig uit zijn. Ook heeft meer dan een derde (39,1 procent) geen idee van wat ze maandelijks aan premie betalen, weet meer dan de helft (51,6 procent) niet hoe hoog hun eigen risico is en weet twee derde (64,8 procent) niet wat de voorwaarden zijn die hun verzekeraar stelt.
"Uit dit onderzoek blijkt dat veel mensen weinig kennis hebben van hun autoverzekering. Op basis van de uitkomsten van ons onderzoek lijkt het erop dat veel consumenten zich er ook niet in verdiepen. Zonde, want doordat de prijs die u betaalt afhankelijk is van zoveel verschillende factoren, loont het om regelmatig te kijken of u nog de meest voordelige verzekering hebt," aldus Van der Veen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 IT op de werkvloer: vloek of zegen voor de productiviteit?
 Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
 '(Voor)liefde voor geld belangrijke voorwaarde om bij bank te werken'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongeren betalen twee keer zo veel voor hun autoverzekering
 Nieuwe auto? Driekwart Nederlanders blijft bij dezelfde autoverzekeraar
 Autoverzekering: persoonsgebonden of voertuiggebonden?
 'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen (1) 
Zes tips bij het kiezen van je burn-out coach (1) 
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
top10
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Drie populaire project management apps voor managers
Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
Coaching populairder dan ooit
Bedrijven niet tevreden met eigen innovatieprestaties
In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
Voorkom plasticvervuiling met het businessmodel van de toekomst
Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
meer top 10