zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie

14 augustus 2018 - Autobestuurders die een verkeersovertreding begaan, waarvoor zij strafrechtelijk worden vervolgd, betalen door hun fout jarenlang ruim twintig euro per maand extra voor hun autoverzekering.

Niet alleen verkeersovertreders zijn de klos: ook een avond illegaal vuurwerk afsteken zorgt ervoor dat het lastig wordt om een autoverzekering af te sluiten. Maar veel mensen beseffen zich dit niet, concludeert Autoverzekering.nl. Sterker nog, zij verwachten niet dat zij door de meeste verzekeraars worden geweigerd of de hoofdprijs als premie moeten betalen.


 
Overtreders worden dubbel gestraft
Een bestuurder die met te veel alcohol op in de auto stapt, is na een rijontzegging en een alcohol cursus (EMA) niet vrijgescholden van de wetsovertreding. Deze bestuurders hebben een dusdanig hoog risicoprofiel dat zij de eerste vijf jaar nergens een autoverzekering kunnen afsluiten, op één verzekeraar na: De Vereende. Deze autoverzekeraar, die zich specialiseert in bijzondere risico’s, is hun enige toevluchtsoord. Deze verzekeraar vraagt echter wel een premie die ruim drie keer hoger is dan de reguliere premie. Ook een overtreding die niets met het verkeer te maken heeft, zorgt voor een verhoogd risicoprofiel en een peperdure autoverzekering. Zo worden wetsovertreders naast hun reguliere straf, ook gestraft via de premie van hun autoverzekering.
 
Onbewust onverzekerd 
Autoverzekeraars stellen acceptatievragen om het risicoprofiel te kunnen bepalen. Een van deze vragen heeft betrekking op het strafrechtelijk verleden. Dit is een breed begrip waar bijvoorbeeld ook het bezitten of afsteken van illegaal vuurwerk onder valt. "Jongeren die op de scooter stappen met een paar biertjes te veel op, of illegaal vuurwerk afsteken, staan er niet bij stil dat zij hier nog steeds consequenties van voelen als ze een paar jaar later een auto kopen. Men krijgt een stempel die veel langer blijft staan dan de meeste mensen denken," zegt Willemijn Kuitenbrouwer, woordvoerder van Autoverzekering.nl. "Bij het invullen van de acceptatievragen staan veel mensen er niet bij stil dat zij overtredingen van jaren geleden ook nog moeten melden. Meld je dit niet, dan is je verzekering ongeldig. Mensen rijden dan onverzekerd rond zonder zich hiervan bewust te zijn. Dit komt pas naar boven als er een ongeluk gebeurt, maar dan valt er weinig meer te claimen, ook voor de slachtoffers."
 
Hoge premie is onoverkomelijk
Het is wettelijk verplicht om de acceptatievragen naar waarheid te beantwoorden. Bestuurders die een overtreding hebben begaan, ontkomen er niet aan dat zij eerst terechtkomen bij een speciale autoverzekeraar met een torenhoge premie. Ongeveer vijf jaar na de strafrechtelijke vervolging zijn grote verzekeraars ook weer bereid om het risico te dragen: weliswaar nog een aantal jaar voor een verhoogde premie. Ook al heeft de wetsovertreding jaren geleden plaatsgevonden, door het verhoogde risicoprofiel zorgt de premie van de autoverzekering ervoor dat de overtreder er nog acht jaar aan herinnerd wordt.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?
 Professional vindt eigen baan moeilijker dan die van ouders
 Bedrijven lopen achter op schema digitale transformatie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leasen of een eigen auto: hoe zit het met schadevrije jaren?
 Losse rechtsbijstandverzekering gunstiger dan aanvullende module
 Autoverzekering het duurst in Den Haag
 Mannen betalen meer voor autoverzekering dan vrouwen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
reacties
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
Tien tips om te scoren met sport (1) 
top10
Tijden veranderen, en daarmee carrières
Heeft uw organisatie al een Chief Data Officer?
Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
Opschudding in de markt voor bedrijfssoftware
Pensioenfondsen krijgen forse klappen in oktober
Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje
Onzekerheid op arbeidsmarkt blijft
Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
Waardering voor flexkracht nog onvoldoende
meer top 10