zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Persoonsgegevens in gevaar: kwart zorgverleners maakt zich zorgen om privacy cliŽnten

Zorg voor eenvoudige en veilige verwerking persoonsgegevens

10 juli 2019 - Voor ruim een kwart (28 procent) van de zorgverleners is de privacy van cliënten reden tot zorg. Niet onterecht, want bij 26 procent van de zorgverleners komt de privacy van cliënten weleens in het geding.

Dit blijkt uit onderzoek van Ictivity waaraan ruim 500 medewerkers hebben deelgenomen die werkzaam zijn binnen Nederlandse zorginstellingen.



De juiste privacy-toolset?
Uit het onderzoek blijkt tegelijkertijd dat het merendeel van de zorgverleners toch positief oordeelt over zijn eigen privacy-toolset. Zo zegt 62 procent regelmatig door zijn zorginstelling op de hoogte gebracht te worden over privacy kwesties. Dat leidt ertoe dat 67 procent het gevoel heeft voldoende getraind te zijn en de middelen en instructies te bezitten om de privacy van cliënten te waarborgen. Daarnaast vindt drie op de vijf zorgmedewerkers het systeem waarin zij zorgdossiers bijwerken veilig. Dat ondanks dit positieve oordeel de privacy van cliënten toch weleens in het geding komt, toont aan dat in de bewustwording van de zorgmedewerkers nog veel winst te behalen valt.

Zet in op bewustzijn
Wilbert van Beek, commercieel directeur bij Ictivity: "In de zorgsector worden veel gevoelige en persoonlijke gegevens verwerkt. Het is voor zowel de patiënt als de zorgverlener dan ook van groot belang dat dit zo eenvoudig en veilig mogelijk gebeurt. Het aanwenden van een goede ICT-infrastructuur met intuïtieve tools draagt hieraan bij, maar minstens zoveel aandacht moet uitgaan naar het bewustzijn van de zorgmedewerker. Zet bijvoorbeeld in op een IT-adoptie programma en geef regelmatig trainingen en updates over de nieuwste privacywet- en regelgeving. Security en veiligheid kunnen technisch gezien nog zo goed geregeld zijn, maar als het bij de medewerkers schort aan bewustzijn is het een verloren zaak."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
 Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
 Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consumenten niet gerust op beveiliging gegevens
 Houd het vertrouwelijk: boetes voor slechte omgang met privacy
 AVG is slechts de eerste stap richting een robuust privacybeleid
 Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
 Digitale tijdperk vereist nieuwe mensenrechten
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeŽn te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe caoís zeer laag
Te weinig loon voor ťťn op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieŽn
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10