zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fabels over de waarde van 5G voor consumenten ontkracht

Smartphonegebruikers zeggen bereid te zijn twintig procent meer te betalen voor 5G-diensten

9 mei 2019 - Ericsson ConsumerLab presenteert het trendrapport ‘5G Consumer Potential’. Gesteund door één van de grootste consumentenonderzoeken ooit, bekijkt het rapport het potentieel van 5G voor de consument en ontkracht het tegelijkertijd een aantal veel voorkomende fabels.

  • 5G biedt consumenten op de korte termijn geen voordelen.
  • Er zijn geen echte use-cases voor 5G, net zoals dat er geen prijsvoordeel is op 5G.
  • Smartphones worden de ‘silver bullet’ voor 5G: de magische, enige oplossing voor het leveren van vijfde generatie diensten.
  • Huidige gebruikspatronen zijn ideaal om de toekomstige 5G-vraag te voorspellen.
  • Het onderzoek brengt enige realiteitszin aan in het lopende debat in de ICT-industrie over de vraag of een premium consumentenaanbod mogelijk is op basis van de extra kansen die 5G biedt.

     
    Belangrijkste bevindingen
    De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn onder meer dat consumenten verwachten dat 5G er op korte termijn voor zal zorgen dat trage verbindingen in (grote) steden, dankzij een overvloed aan data die verwerkt moet worden, straks verleden tijd is. Zes op de tien smartphonegebruikers in dichtbevolkte gebieden zegt dat ze problemen ondervinden met het netwerk. De respondenten verwachten ook meer keuze in breedband na de lancering van 5G.
    Het rapport ontkracht de in de ICT-industrie heersende fabel dat consumenten niet bereid zijn om meer te betalen voor 5G. Respondenten geven juist aan dat ze bereid zijn desnoods twintig procent meer te betalen voor 5G-diensten. De helft van de ‘early adopters’ is zelfs bereid om 32 procent meer te betalen. Vier van de tien van deze early adopters verwacht echter naast een constant hoge internetsnelheid ook nieuwe gebruiksmogelijkheden en betalingsmodellen, evenals een veilig 5G-netwerk.
     
    4G is niet indicatief voor 5G
    Een andere belangrijke bevinding is dat de huidige 4G-gebruikspatronen niet indicatief zijn voor toekomstig gebruik. Zo zal de consumptie van video flink stijgen dankzij de komst van 5G. Consumenten verwachten niet alleen video’s te streamen in hogere resoluties, maar ook gebruik te maken van zaken zoals Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Dit zorgt ervoor dat gebruikers straks wekelijks drie uur meer video-content bekijken op mobiele apparaten, waarvan een uur met een AR-bril of VR-headset. Uit het onderzoek blijkt ook dat het dataverbruik van één op de vijf smartphonegebruikers in 2025 meer dan 200 GB per maand zou kunnen zijn op een 5G-apparaat. 
     
    Consumer roadmap
    Aan de hand van dit onderzoek heeft Ericsson ConsumerLab een consumer roadmap opgesteld van use cases met 31 verschillende applicaties en services. De roadmap is verdeeld in zes use case-categorieën, te weten: entertainment en media, verbeterde mobiele breedband, gaming en AR/VR-applicaties, smart home en fixed wireless toegang, automotive en transport, en shopping en immersive communicatie.
    Jasmeet Singh Sethi, hoofd van ConsumerLab, Ericsson Research, zegt: "Door ons onderzoek hebben we vier fabels over de opvattingen van consumenten over 5G ontkracht. Daarbij hebben we antwoord gegeven op de vraag of 5G-functies nieuwe soorten apparaten zullen vereisen, of dat smartphones de ‘silver bullet’ zijn voor 5G. Consumenten geven duidelijk aan dat ze denken dat smartphones waarschijnlijk niet de enige oplossing voor 5G zullen zijn."
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Klant niet op één bij CFO
     Populariteit Rijksmuseum schiet omhoog
     Keuze tips voor de smartphone van de zaak
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Uitrol 5G onzeker door gaten in glasvezelinfrastructuur
     Vijf technologische ontwikkelingen en hun impact op het merk
     5G op stoom en cellulaire IoT-implementaties opgevoerd
     5G-wensenlijst consument schetst actieplan voor operators
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
    Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
    Lees verder
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
    Belang van een goede werkgeversverklaring
    Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
    De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
    reacties
    Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
    De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
    Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
    HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
    De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
    Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
    Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
    top10
    Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
    Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
    Nieuwe tech tools die uw wervingsproces kunnen moderniseren
    Vijf fabels over het hergebruiken van software
    Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
    Bijna net zoveel vacatures als werklozen
    Economisch beeld fractie minder gunstig
    Het recept voor de ideale vacature
    Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
    Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
    meer top 10