zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsleven heeft nog te weinig innovatievermogen

Ziet u iets in een innovatiedag?

4 april 2019 - Eén werkdag in de week de vrijheid krijgen om totaal iets anders te doen dan uw reguliere werkzaamheden? Dat ziet meer dan de helft van de Nederlandse werknemers (52 procent) wel zitten.

Zij willen graag van hun baas tijd krijgen die naar eigen inzicht besteed kan worden. Het doel is om nieuwe ideeën en initiatieven de organisatie in te laten vloeien. Een groot deel van werkend Nederland (37 procent) zou die tijd graag besteden aan persoonlijke ontwikkeling, zoals het volgen van een opleiding. Vijftien procent wil op zoek gaan naar manieren om de organisatie te verbeteren. Dit blijkt uit het onderzoek ‘4 keer tijd voor goed HR-beleid: innovativiteit’ onder 1.019 werknemers uitgevoerd door Protime.



Innovatiedag
Sommige organisaties namen de proef al op de som. Een deel van de respondenten (veertien procent) geeft namelijk aan dat zij al een dag in de week de tijd krijgen om naar eigen inzicht te besteden. Tien procent besteedt dit aan persoonlijke ontwikkeling. De overige vier procent gebruikt dit om verbeteringen aan te brengen in de organisatie. Werknemers in leidinggevende functies kiezen er vaker voor om verbeteringen in hun organisatie aan te brengen dan uitvoerende werknemers, respectievelijk 25 ten opzichte van dertien procent.

Te druk
Er zijn ook mensen die niet zitten te wachten op een vrij te besteden dag. 34 procent van de respondenten voelt de behoefte niet. Bijna twee op de tien heeft nu al te veel werk liggen en wil daarom geen dag inleveren. Zestien procent weet simpelweg niet wat ze met die tijd zouden moeten doen.
Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland: "Een ding is zeker: innovatie is hard nodig, maar gaat niet vanzelf. Diverse bedrijven experimenteren dan ook met manieren om het innovatievermogen te vergroten. Door medewerkers te stimuleren om uit hun routine te komen zorgt u ervoor dat nieuwe ideeën ontstaan. Het is van groot belang dat zij leren na te denken buiten de kaders van hun eigen functie. HR kan een handje helpen door beleid te formuleren over hoe innovatie een plek krijgt in de organisatie. Dit kan bijvoorbeeld door medewerkers te helpen en te stimuleren om zelf te innoveren. Door tooling, resources en een goede samenwerking kan iedereen meewerken aan nieuwe ideeën en krijgt innovatie een boost."

 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IT-beslisser vindt innovatie binnen eigen organisatie te traag
 Innovatie als tool om medewerkers zichzelf te laten ontwikkelen
 Medewerkers in één op de drie organisaties innovatiemoe
 Innovatiekracht bepaalt bestaansrecht organisaties
 
 
reacties
 
Gert Staal  |   | 
5-04-2019
 | 
12:20 uur
Innovatiedagen horen te zijn ingebed in een organisatie de innovatieprocessen goed heeft ingeregeld, de cultuuromslag naar innoveren heeft gemaakt, en leiderschap heeft dat innovatie als organisatiebrede doelstelling omarmt. Doe je dat niet, dan is het organiseren van innovatiedagen voor medewerkers even zinvol als het inzaaien van gras op een betonnen vloer. Het gaat om de samenhang van processen, tools, cultuur en leiderschap die innovatiesucces bepalen, niet het enkel organiseren van innovatiedagen. Werkelijk kunnen innoveren is een systemische capaciteit, en het is complex - maar zeker mogelijk - het goed te organiseren. Dit maakt daar alleen deel van uit en is geen doel op zichzelf.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Vacaturetrend: op weg naar herstel
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Corona-klagen
meer top 10