zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerkers in één op de drie organisaties innovatiemoe

Innovatie ook nodig om ontwikkeling medewerkers te stimuleren

24 januari 2019 - 85 procent van de Nederlandse managers vindt innoveren van levensbelang voor het voortbestaan van hun organisatie. Maar innovatie gaat niet zonder slag of stoot.

Een uitdaging is de innovatiemoeheid van medewerkers, waar een derde van de Nederlandse organisaties mee te kampen heeft. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Peilstok van de Nederlandse innovatie’ dat is uitgevoerd in opdracht van ilionx en QNH Consulting.


 
Tijdgebrek grootste showstopper
Medewerkers worden moe van weer de zoveelste innovatie. Vaak moeten zij naast hun dagelijkse werkzaamheden aandacht besteden aan innovatieve projecten. Dit vraagt in veel gevallen een extra tijdsinvestering van medewerkers. 38 procent van de respondenten vindt dan ook dat er vooraf te weinig tijd wordt gereserveerd voor innovatie. Daarnaast is het in 32 procent van de organisaties niet duidelijk hoe ze moeten innoveren. Deze onduidelijkheid kan ook leiden tot het ‘minder zin hebben in innovatie’. Dit terwijl innovatie juist als middel gebruikt kan worden om medewerkers te motiveren en enthousiasmeren en om medewerkers zichzelf te laten ontwikkelen. Dat gebeurt nu al, maar bij slechts een kwart van de bedrijven.

Innovatiebehoefte
De behoefte om te innoveren komt vaak voort uit de wens om als organisatie efficiënter te worden (44 procent), nieuwe producten en diensten te ontwikkelen (30 procent) en kosten te besparen (30 procent). Dit zien we ook terug in de behaalde resultaten van de belangrijkste innovatieprojecten bij Nederlandse organisaties.  
Wiebe de Boer, CEO ilionx en QNH: "Het is van vitaal belang om niet alleen te innoveren om bedrijfsdoelen te behalen, maar ook om ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Dat helpt zowel bij het voorkomen van innovatiemoeheid, als bij het behouden van medewerkers en het behalen van succes. Daarnaast zijn partnerships van cruciaal belang. Partners kunnen worden ingezet om medewerkers te ontlasten en om te helpen bij het verduidelijken van de te nemen stappen voor het gewenste resultaat. Samen met medewerkers, klanten of externe partners wordt vooruitgang gerealiseerd."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Innovatiekracht bepaalt bestaansrecht organisaties
 Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje
 Tien symptomen van een gezonde bedrijfscultuur
 Kantoorprofessional ervaart werkstress door technologische innovaties
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10