zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven onvoldoende bezorgd over talentschaarste

2 januari 2019 - In Nederland denkt de helft van de bestuurders dat hun organisatie veilig is voor de dreigende talentschaarste. Ruim twee derde vindt het creëren van aandeelhouderswaarde op de korte termijn belangrijker en 58 procent geeft toe dat ze door een korte bestuurstermijn geen tijd hebben voor talentmanagement.

Dit blijkt uit een onderzoek van organisatieadviesbureau Korn Ferry onder 1.550 bestuurders van de grootste bedrijven in negentien ontwikkelde en zich ontwikkelende economieën.


"Bedrijven onderschatten het dreigende tekort aan goed gekwalificeerd personeel," aldus Madeline Dessing, managing director bij Korn Ferry Nederland. "Werkgevers investeren te weinig in het ontwikkelen van bijvoorbeeld de digitale vaardigheden van hun medewerkers."
Afgezien van de korte bestuurstermijn en het creëren van aandeelhouderswaarde, geven bestuurders aan dat ze talentplanning sowieso behoorlijk uitdagend vinden en dat ze het makkelijker vinden om technische en materiële zaken te regelen. Van de onderzochte bedrijven geeft 67 procent aan technologie te zien als een topprioriteit voor het ontwikkelen en uitvoeren van de strategie.
 "Het is logisch dat bedrijven investeren in technologie," aldus Dessing. "Maar uiteindelijk zijn hun mensen doorslaggevend om de concurrentie voor te blijven. Daarbij is ‘agility’ de sleutel: de bereidheid en wendbaarheid om te kunnen omgaan met continue verandering."

Talentstrategie ontbreekt bij veel bedrijven
In Nederland heeft slechts acht procent van de onderzochte bedrijven een talentstrategie die loopt tot 2030. Ze denken een eventuele schaarste aan talent te kunnen opvangen door zich te oriënteren op andere regio’s. Wereldwijd hebben negen van de tien bestuurders er alle vertrouwen in dat ze goed gekwalificeerd personeel in het buitenland kunnen vinden.
Dessing vindt dat vertrouwen misplaatst, omdat volgens prognoses van Korn Ferry India als enige grote economie een overschot heeft aan hoogopgeleide werknemers in 2030. "Bedrijven kunnen zich beter richten op het gevuld houden van de talentpijplijn door te investeren in de ontwikkeling van hun eigen werknemers, en door te focussen op wat het bedrijf te bieden heeft als werkgever, zowel in financiële als niet-financiële zin."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega
 Drie tips om veilig te internetten vanaf uw vakantieadres
 Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De jacht op talent: wat kandidaten in Europa verwachten
 Jaag talent niet weg door een stroef en langdurig inwerkproces
 Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
 Werknemerservaring belangrijke troef in de slag om talent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Kiest men voor een goedkoper kerstpakket?
reacties
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega (1) 
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk (2) 
Bedrijfsfitness heeft meer effect dan gedacht (1) 
Leeftijd speelt grote rol bij volgen van cursussen (1) 
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk (1) 
Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie (1) 
Vertrouwen in arbeidsmarkt bereikt laagste punt sinds 2016 (1) 
top10
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk
Praktische tips voor managen op afstand
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk
Eén op vijf vacatures in gezondheidszorg onvervulbaar
Cybersecurity: van plan naar executie
Aanzienlijk minder krimp
Merendeel werknemers ervaart discriminatie; werkgever doet weinig
Klantbeleving opnieuw uitvinden in een wereld van social distancing
Corona zorgt voor boost in online verkopen
'Technisch herstel derde kwartaal geeft vertekend beeld economie'
meer top 10