zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jaag talent niet weg door een stroef en langdurig inwerkproces

22 november 2018 - Bedrijven staan massaal in de rij voor nieuw talent. Het CBS noteerde zelfs een recordaantal openstaande vacatures in Nederland (meer dan een kwart miljoen). Het is voor organisaties dringen op de krappe arbeidsmarkt.

Het kost bedrijven veel moeite om het juiste personeel te vinden en daarom richten zij zich steeds meer op buitenlands talent. Colin van Oosterhout, Principal Solutions Consultant bij Adobe, schreef onderstaand artikel waarin hij op dit onderwerp ingaat. Van Oosterhout: "Zelfs wanneer de juiste werknemer – in binnen- of buitenland – uiteindelijk wordt gevonden, loopt de werkgever het risico dat een stroef, onoverzichtelijk en langdurig inwerkproces (onboarding) roet in het eten gooit: de kandidaat verliest na lang wachten zijn of haar enthousiasme en is daardoor eerder geneigd om tussendoor met een concurrent te praten. Dit is een situatie die een bedrijf te allen tijde wil voorkomen."


 
Kandidaat belangrijker dan het proces
Een positieve onboarding ervaring na een succesvolle sollicitatie is voor een kandidaat daarom van essentieel belang. Natuurlijk weten de meeste werkgevers dat ook wel, maar het wordt zelden in de praktijk toegepast. Het inwerkproces wordt immers gezien als een van de vele interne processen, terwijl de aandacht veel meer moet liggen op de beleving van de kandidaat. Het is van belang om goed te kijken naar gebieden die mogelijk frictie veroorzaken in de relatie tussen een kandidaat en de werkgever.
Een van die gebieden is het aanmeldingsproces. Zoals gezegd, door de krapte op de arbeidsmarkt gaan bedrijven steeds meer op zoek naar internationaal talent uit de EU. Dit betekent ook dat organisaties automatisch te maken krijgen met lokale regelgeving en bureaucratische rompslomp. Het ondertekenen van een contract alleen al laat lang op zich wachten omdat de fysieke papieren na een mondeling akkoord nou eenmaal lang onderweg zijn.
 
Geldig in alle EU-lidstaten
Dit proces kan simpelweg korter door over te stappen van fysieke naar digitale documentatie. Door regelgeving die een paar jaar geleden is ingegaan (eIDAS-verordening) worden digitale handtekeningen tegenwoordig in alle EU-lidstaten geaccepteerd. Dat betekent dat een document eenvoudig digitaal kan worden opgestuurd, waarna de kandidaat direct zijn of haar handtekening kan zetten zonder daar nieuwe software voor te hoeven downloaden. Daarna belandt het contract direct zonder extra inspanning in de database van de werkgever.
Het is namelijk van belang dat het contract niet alleen op de juiste manier wordt ondertekend, maar ook op de juiste manier wordt opgeslagen. Dit gebeurt via de digitale ondertekening automatisch. Daarbij is het goed om te weten dat het document in een beveiligde omgeving is opgeslagen (de handtekening en document worden versleuteld opgeslagen via een beveiligde verbinding) en onbeperkt houdbaar is. Ook is het contract altijd en overal beschikbaar (voor zowel ontvanger als ondertekenaar), vanaf ieder device, via de juiste verificatie (zowel ontvanger als ondertekenaar worden geverifieerd via e-mail, wachtwoorden of tweestapsverificatie waarbij een unieke code wordt verzonden via bijvoorbeeld een SMS.
 
Afstappen van omslachtige papieren contracten
Er zijn dus verschillende redenen voor bedrijven om af te stappen van omslachtige papieren contracten, waardoor de tijd die nodig is om contracten te ondertekenen kan worden teruggebracht van weken naar een paar dagen (of zelfs nog korter). Dat levert niet alleen aanzienlijke tijdswinst op, maar het geeft aanstormende talenten geen gelegenheid om van gedachten te veranderen. Dat is met de huidige krappe arbeidsmarkt van essentieel belang.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De opmars van de strategische HR business partner
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 Bijna helft logistieke medewerkers niet klaar voor toekomst
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
 Geen dure leaseauto of bonus voor de millennial
 Werknemerservaring belangrijke troef in de slag om talent
 Menselijk contact essentieel bij aantrekken en behouden toptalent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10