zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jaag talent niet weg door een stroef en langdurig inwerkproces

22 november 2018 - Bedrijven staan massaal in de rij voor nieuw talent. Het CBS noteerde zelfs een recordaantal openstaande vacatures in Nederland (meer dan een kwart miljoen). Het is voor organisaties dringen op de krappe arbeidsmarkt.

Het kost bedrijven veel moeite om het juiste personeel te vinden en daarom richten zij zich steeds meer op buitenlands talent. Colin van Oosterhout, Principal Solutions Consultant bij Adobe, schreef onderstaand artikel waarin hij op dit onderwerp ingaat. Van Oosterhout: "Zelfs wanneer de juiste werknemer – in binnen- of buitenland – uiteindelijk wordt gevonden, loopt de werkgever het risico dat een stroef, onoverzichtelijk en langdurig inwerkproces (onboarding) roet in het eten gooit: de kandidaat verliest na lang wachten zijn of haar enthousiasme en is daardoor eerder geneigd om tussendoor met een concurrent te praten. Dit is een situatie die een bedrijf te allen tijde wil voorkomen."


 
Kandidaat belangrijker dan het proces
Een positieve onboarding ervaring na een succesvolle sollicitatie is voor een kandidaat daarom van essentieel belang. Natuurlijk weten de meeste werkgevers dat ook wel, maar het wordt zelden in de praktijk toegepast. Het inwerkproces wordt immers gezien als een van de vele interne processen, terwijl de aandacht veel meer moet liggen op de beleving van de kandidaat. Het is van belang om goed te kijken naar gebieden die mogelijk frictie veroorzaken in de relatie tussen een kandidaat en de werkgever.
Een van die gebieden is het aanmeldingsproces. Zoals gezegd, door de krapte op de arbeidsmarkt gaan bedrijven steeds meer op zoek naar internationaal talent uit de EU. Dit betekent ook dat organisaties automatisch te maken krijgen met lokale regelgeving en bureaucratische rompslomp. Het ondertekenen van een contract alleen al laat lang op zich wachten omdat de fysieke papieren na een mondeling akkoord nou eenmaal lang onderweg zijn.
 
Geldig in alle EU-lidstaten
Dit proces kan simpelweg korter door over te stappen van fysieke naar digitale documentatie. Door regelgeving die een paar jaar geleden is ingegaan (eIDAS-verordening) worden digitale handtekeningen tegenwoordig in alle EU-lidstaten geaccepteerd. Dat betekent dat een document eenvoudig digitaal kan worden opgestuurd, waarna de kandidaat direct zijn of haar handtekening kan zetten zonder daar nieuwe software voor te hoeven downloaden. Daarna belandt het contract direct zonder extra inspanning in de database van de werkgever.
Het is namelijk van belang dat het contract niet alleen op de juiste manier wordt ondertekend, maar ook op de juiste manier wordt opgeslagen. Dit gebeurt via de digitale ondertekening automatisch. Daarbij is het goed om te weten dat het document in een beveiligde omgeving is opgeslagen (de handtekening en document worden versleuteld opgeslagen via een beveiligde verbinding) en onbeperkt houdbaar is. Ook is het contract altijd en overal beschikbaar (voor zowel ontvanger als ondertekenaar), vanaf ieder device, via de juiste verificatie (zowel ontvanger als ondertekenaar worden geverifieerd via e-mail, wachtwoorden of tweestapsverificatie waarbij een unieke code wordt verzonden via bijvoorbeeld een SMS.
 
Afstappen van omslachtige papieren contracten
Er zijn dus verschillende redenen voor bedrijven om af te stappen van omslachtige papieren contracten, waardoor de tijd die nodig is om contracten te ondertekenen kan worden teruggebracht van weken naar een paar dagen (of zelfs nog korter). Dat levert niet alleen aanzienlijke tijdswinst op, maar het geeft aanstormende talenten geen gelegenheid om van gedachten te veranderen. Dat is met de huidige krappe arbeidsmarkt van essentieel belang.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werkzoekenden veel minder positief over work-life balance
 Hoe transformeren opkomende technologieën onze levens tegen 2030?
 Recordaantal ondernemingen worden intelligent met groeiende IoT-investeringen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
 Geen dure leaseauto of bonus voor de millennial
 Werknemerservaring belangrijke troef in de slag om talent
 Menselijk contact essentieel bij aantrekken en behouden toptalent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen (1) 
Zes tips bij het kiezen van je burn-out coach (1) 
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (2) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
top10
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Coaching populairder dan ooit
In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
Voorkom plasticvervuiling met het businessmodel van de toekomst
Helft werknemers solliciteert onder werktijd
IT op de werkvloer: vloek of zegen voor de productiviteit?
Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
Citizen development als oplossing voor de uitdagingen op de IT-afdeling
meer top 10