zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De jacht op talent: wat kandidaten in Europa verwachten

12 december 2018 - Door de toenemende tekorten van talent op de lokale arbeidsmarkt, is het voor bedrijven in Europa een interessante optie om internationaal te werven. Dit lijkt misschien makkelijk, maar de arbeidsmarkt in Europa is erg complex.

Europa bestaat uit wel 51 landen en in elk land hebben kandidaten andere verwachtingen van het recruitmentproces.  


Tot voorheen was er nog geen informatie bekend over de verschillen in de candidate experience tussen Europese kandidaten. Maar uit de Global Talent Acquisition Monitor (GTAM), een onderzoek van Intelligence Group naar de Europese arbeidsmarkt, komen verrassende inzichten naar voren. Het onderzoek werd in juli 2018 onder 60.000 respondenten in 28 Europese landen gehouden. Centraal in het onderzoek staan vijftien verschillende onderdelen van de candidate experience. Dit geeft goede inzichten in de verwachtingen van Europese kandidaten en wat zij belangrijk vinden. Met deze inzichten kunnen recruiters slimmer en succesvoller internationaal werven.
 
Vier keer internationale verschillen   
1. Bijna de helft (49 procent) van de Europese respondenten vindt persoonlijke feedback op de sollicitatie het belangrijkst. Toch zijn er ook er grote lokale verschillen, zelfs tussen buurlanden. Zo vindt 75 procent van de kandidaten in Estland persoonlijke feedback belangrijk, maar in Litouwen ligt dit percentage een stuk lager met maar twintig procent.   

2. 35 procent van de kandidaten in Europa vindt het belangrijk dat er persoonlijke feedback wordt gegeven bij een afwijzing. Tussen de landen zijn er wel grote verschillen. In Estland vindt de helft van de kandidaten dit belangrijk en ook in Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk vindt een groot deel (46 procent) dit belangrijk. Maar in landen als Litouwen (zestien procent) en Bulgarije (twintig procent) staat dit punt minder hoog op de lijst.  

3. Opvallend is dat een makkelijke sollicitatieprocedure door 81 procent van de Spaanse kandidaten niet belangrijk wordt gevonden. Dit komt overeen met hun geringe voorkeur voor een snelle procedure: 82 procent van de Spanjaarden vindt dat niet belangrijk. In andere landen, zoals Finland en Griekenland is een makkelijke procedure juist wel belangrijk. 41 procent van de kandidaten is het hier mee eens.  

4. De mogelijkheid om vaardigheden te laten zien wordt vooral in de Zuid-Europese landen belangrijk gevonden. Zo scoort dit punt hoog in; Griekenland (46 procent), Spanje (44 procent) en Italië (41 procent). In Letland wordt dit punt juist opvallend onbelangrijk gevonden, maar negen procent van de kandidaten vindt het belangrijk om zichzelf te presenteren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Autoverzekering: persoonsgebonden of voertuiggebonden?
 Jongeren verwachten inkomensstijging van 175 euro per maand
 Helft medewerkers voelt zich niet gehoord door management
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
 Werknemerservaring belangrijke troef in de slag om talent
 Menselijk contact essentieel bij aantrekken en behouden toptalent
 Aantrekken talent grotere uitdaging dan aantrekken nieuwe klanten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Kantoor inrichten is maatwerk
Autoverzekering: persoonsgebonden of voertuiggebonden?
reacties
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld  (1) 
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval? (1) 
Occasionmarkt 2019: online en transparant (1) 
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Helft medewerkers voelt zich niet gehoord door management
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen?
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval?
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
Occasionmarkt 2019: online en transparant
Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
Tesla Model X is de EV van het Jaar 2019
meer top 10