zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De jacht op talent: wat kandidaten in Europa verwachten

12 december 2018 - Door de toenemende tekorten van talent op de lokale arbeidsmarkt, is het voor bedrijven in Europa een interessante optie om internationaal te werven. Dit lijkt misschien makkelijk, maar de arbeidsmarkt in Europa is erg complex.

Europa bestaat uit wel 51 landen en in elk land hebben kandidaten andere verwachtingen van het recruitmentproces.  


Tot voorheen was er nog geen informatie bekend over de verschillen in de candidate experience tussen Europese kandidaten. Maar uit de Global Talent Acquisition Monitor (GTAM), een onderzoek van Intelligence Group naar de Europese arbeidsmarkt, komen verrassende inzichten naar voren. Het onderzoek werd in juli 2018 onder 60.000 respondenten in 28 Europese landen gehouden. Centraal in het onderzoek staan vijftien verschillende onderdelen van de candidate experience. Dit geeft goede inzichten in de verwachtingen van Europese kandidaten en wat zij belangrijk vinden. Met deze inzichten kunnen recruiters slimmer en succesvoller internationaal werven.
 
Vier keer internationale verschillen   
1. Bijna de helft (49 procent) van de Europese respondenten vindt persoonlijke feedback op de sollicitatie het belangrijkst. Toch zijn er ook er grote lokale verschillen, zelfs tussen buurlanden. Zo vindt 75 procent van de kandidaten in Estland persoonlijke feedback belangrijk, maar in Litouwen ligt dit percentage een stuk lager met maar twintig procent.   

2. 35 procent van de kandidaten in Europa vindt het belangrijk dat er persoonlijke feedback wordt gegeven bij een afwijzing. Tussen de landen zijn er wel grote verschillen. In Estland vindt de helft van de kandidaten dit belangrijk en ook in Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk vindt een groot deel (46 procent) dit belangrijk. Maar in landen als Litouwen (zestien procent) en Bulgarije (twintig procent) staat dit punt minder hoog op de lijst.  

3. Opvallend is dat een makkelijke sollicitatieprocedure door 81 procent van de Spaanse kandidaten niet belangrijk wordt gevonden. Dit komt overeen met hun geringe voorkeur voor een snelle procedure: 82 procent van de Spanjaarden vindt dat niet belangrijk. In andere landen, zoals Finland en Griekenland is een makkelijke procedure juist wel belangrijk. 41 procent van de kandidaten is het hier mee eens.  

4. De mogelijkheid om vaardigheden te laten zien wordt vooral in de Zuid-Europese landen belangrijk gevonden. Zo scoort dit punt hoog in; Griekenland (46 procent), Spanje (44 procent) en Italië (41 procent). In Letland wordt dit punt juist opvallend onbelangrijk gevonden, maar negen procent van de kandidaten vindt het belangrijk om zichzelf te presenteren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
 Werknemerservaring belangrijke troef in de slag om talent
 Menselijk contact essentieel bij aantrekken en behouden toptalent
 Aantrekken talent grotere uitdaging dan aantrekken nieuwe klanten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
meer top 10