zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Geen dure leaseauto of bonus voor de millennial

30 mei 2018 - U wilt graag goede werknemers aantrekken en, bovenal, vasthouden. Zo makkelijk en logisch als dat klinkt, zo lastig blijkt dat in de praktijk. U bent niet de enige partij die op zoek  is naar talent. sterker nog, er is een heuse oorlog gaande op dit gebied. 

En met name als u in dit speelveld actief bent voor een grote corporate of multinational, lijk u aan het kortste eind te trekken. De oorzaak? De beslissers en HR-managers van nu, geboren voor 1980, gebruiken oude instrumenten in de war on talent. Zij zetten wervingscampagnes op om generatie Y (geboren tussen 1980-2000), te bereiken, maar baseren zich hierbij veelal op de verkeerde criteria. Waar de eigen generatie een mooie leaseauto of flinke bonus ziet als motivator, weegt dit volgens de millennial niet op tegen werken bij een organisatie met een sterke purpose en de mogelijkheid om zichzelf te kunnen blijven ontwikkelen. Dát is waarmee u deze generatie naar u toetrekt en hoe u ze aan uw bedrijf kunt binden. Dit stelt Johan Veneman, change agent en co-founder bij Mind Work Productions.



Grote corporates minder interessant
Veneman: "De situatie zag er een aantal jaren geleden heel anders uit. Toen werkten bijvoorbeeld advocaten zich tien jaar kapot met als motivatie the holy grail: partner worden. De generatie van nu heeft die drive veel minder en brengt liever tijd door met het gezin. De balans tussen werk en privé, de vrijheid om werktijd zelf in te delen, is een belangrijk thema. Daarnaast zijn millennials ongeduldig. Zij gaan liever aan de slag bij een start-up omdat zij willen zien wat hun betekenis is, wat zij bijdragen aan het grotere geheel. Dat is bij het runnen van een AirBNB, kleine winkel of koffietent veel sneller zichtbaar dan bij een grote organisatie. Die grote corporates en multinationals moeten dus op zoek naar manieren om die bijdrage zichtbaar te maken.
Dat kan bijvoorbeeld door agile te gaan werken. Via scrum laat elk teamlid elke week zien wat de resultaten zijn. De werkgever biedt werknemers op deze manier inzicht in wat zij voor de organisatie betekenen. Wat ook helpt, is om de werknemers direct feedback te geven en hierbij niet te wachten op het handjevol voortgangsgesprekken elk jaar. De directe manier is veilig en biedt meteen aanknopingspunten voor verdere ontwikkeling, wat ook een belangrijk punt is. Hoe kunt u hier meer aandacht aan besteden? Denk bijvoorbeeld aan een constructie waarbij werknemers vier dagen werken en één dag training of coaching krijgen."

Andere manier van leidinggeven
Veneman: "Een aanpassing van het sturingsmechanisme vraagt ook om een andere manier van leiding geven. De oude, directieve manier werkt niet zo goed meer. De millennial wil ’s middags naar yoga en klapt vervolgens de laptop ’s avonds nog even open nog wat te werken. Zij combineren werk en privé op een hele andere manier dan generatie X. Als beslisser geboren voor 1980 moet u zich daarom bewust zijn dat uw mentaliteit anders is dan hoe generatie Y in hun werk staat. Dat vraagt om reflectie. Het oude paradigma van hard werken, werkt dat nog wel? Of kunt u beter met een andere mentaliteit naar mensen kijken? U  kunt uw wervingscampagne nog zo mooi aankleden en communiceren, maar als het blijft bij windowdressing, gaat het doel alsnog verloren."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
 Occasionmarkt 2019: online en transparant
 Helft organisaties heeft geen inzicht in datalekken eigen IoT-devices
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cloud-expert is de nieuwste droombaan
 Millennial twijfelt over gemaakte keuzes
 Millennials vallen voor organisaties met eerlijk verhaal
 Millennials verkiezen betekenisvol leven boven gelukkig leven
 
 
reacties
 
DS  |   | 
27-06-2018
 | 
15:45 uur
Interessant artikel. Zelf werk ik voor een corporate en we lopen bij HR tegen exact dit probleem aan. Ook behoor ik tot de generatie Y en ja, purpose vinden in je werk is belangrijk. Het zal voor een deel van deze generatie een tijdje duren voordat ze realiseren dat je toch echt moet kiezen. Werken bij een start-up, lekker agile. Of gewoon geld verdienen. De schoorsteen moet roken, dat is ook een purpose.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Duurzaamheid in 2019: start small, but start!
Ligo komt met ‘paraplu oplossing’ voor online juridische dienstverlening.
reacties
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
Diversiteit slecht verankerd in Nederlandse werkcultuur (1) 
Oude koeien uit de sloot halen is grootste ergernis bij vergaderen (1) 
Expats kiezen voor Amstelveen  (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen
Zo zorgt u voor bevlogen medewerkers
Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Nederlanders trappen gaspedaal te diep in
Januari minst romantische maand: meer scheidingen dan huwelijken
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Wie is het talent dat zich inzet om van data iets moois te maken?
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
meer top 10