zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB-bedrijven worstelen met cloudomgeving

7 september 2018 - Steeds meer bedrijven doen een beroep op clouddiensten. Voor meer flexibiliteit en gemak, maar ook kostenbesparing want de inzet van cloudsoftware is veelal goedkoper dan de aanschaf van dure softwarelicenties.

Volgens recent onderzoek van Kaspersky Lab gebruikt 63 procent van de bedrijven met minder dan 250 werknemers één of meer vormen van Software as a Service (SaaS). Tegelijkertijd ondervindt 66 procent van de MKB-bedrijven problemen bij het beheer van hun heterogene IT-huishouding. Mede door gebrek aan interne kennis kost het moeite om controle te houden over de beveiliging van kostbare klantgegevens, zo leert hetzelfde onderzoek dat plaatsvond onder 3041 IT-medewerkers bij MKB’s in 29 landen waaronder Nederland.


 
Cloudplatformen faciliteren MKB-groei
Zowel kleine bedrijven als snel groeiende ondernemingen zien de cloud als een instrument om hun zaken efficiënter en kosteneffectiever aan te pakken. De helft van de bedrijven met minder dan 50 personeelsleden heeft medewerkers die regelmatig buiten de deur werken. Voor bedrijven met 50 tot 250 mensen is dit 40 procent. Zij moeten via de cloud bij data en applicaties kunnen. Naarmate bedrijven groeien, wordt ook de behoefte aan clouddiensten groter: 73 procent van MKB-bedrijven met 50 tot 250 mensen en 56 procent van de kleinere organisaties maakt gebruik van ten minste één cloudservice. E-mail, documentopslag, samenwerkingsdiensten en boekhoudpakketten behoren tot de meest gebruikte SaaS-oplossingen.
 
Gebrek aan kennis en veiligheidscontrole
Intensief cloudgebruik gaat ook gepaard met uitdagingen op het vlak van integratie in de bestaande IT-omgeving. De toenemende complexiteit vraagt om een nieuwe benadering van infrastructuurbeheer. Interne IT-specialisten hebben hiervoor niet altijd genoeg kennis in huis. Bovendien wordt het IT-beveiligingsbeheer bij 14 procent van de bedrijven toevertrouwd aan medewerkers die zich geen IT-specialist mogen noemen. Dat leidt tot beveiligingsrisico’s die niet als zodanig worden herkend, omdat de meeste aandacht uitgaat naar de groei van het bedrijf.
 
Verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming
De prioriteit van informatiebeveiliging wordt in het MKB ondergeschikt geacht aan bedrijfsgroei. Tegelijkertijd blijkt dat de meeste bedrijven inzien hoe belangrijk het is dat de veiligheid van waardevolle klantgegevens gewaarborgd wordt. MKB-bedrijven lopen nog wel grote risico’s. Zo blijkt uit het Kaspersky Lab onderzoek dat 64 procent van de MKB-bedrijven en 49 procent van zeer kleine organisaties klantgegevens opslaan op mobiele apparatuur. Als dat misgaat, betekent dat een risico op reputatie- en commerciële schade. Nog los van alle juridische risico’s. Grotere organisaties hebben veelal genoeg reserves om deze grote schadeposten op te vangen. Dat geldt niet voor het MKB. 
Hoewel kleine bedrijven zich bewust zijn van de veiligheidsproblematiek, hebben ze geen duidelijk inzicht in wie er precies verantwoordelijk is voor de bescherming van data, omdat ze zich bij de clouddiensten bevinden. Vooral bedrijven met minder dan 50 medewerkers maken zich zorgen. Zo is 64 procent van deze bedrijven ervan overtuigd, dat de cloudprovider verantwoordelijk is voor de beveiliging van toepassingen voor het uitwisselen van documenten, terwijl 56 procent van de grotere MKB’s deze mening is toegedaan.
"In een steeds complexer IT-landschap moet binnen organisaties in de eerste plaats duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor de cyberveiligheid in IT-infrastructuren. Ongeacht of die intern beheerd worden of door een betrouwbare dienstverlener. Het moet binnen iedere organisatie helder zijn wie het beheer heeft over de cloudplatforms, gevoelige data en bedrijfsprocessen om ervoor te zorgen dat de beveiliging ervan niet tussen wal en schip valt. Alleen dan profiteert u optimaal van de voordelen van cloudoplossingen-" zegt Harco Enting, General Manager van Kaspersky Lab Benelux.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cloud raakt steeds meer in het verdomhoekje
 64 procent ervaart IoT-problemen door toenemende cloudcomplexiteit
 Cloud-expert is de nieuwste droombaan
 Flexibele organisatie vraagt om bredere acceptatie cloud
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10