zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cloud-expert is de nieuwste droombaan

15 mei 2018 - Millennials groeien op in een click & swipe cultuur. Cloud is geen innovatie, het is het nieuwe normaal. Apps hebben onze manier van interactie volledige gerevolutioneerd, van social media tot verkooptools.

Het heeft alleen wel complexe uitdagingen meegebracht voor operationele handelingen en databeheer. Wim Zandee van F5 Benelux ziet een verschuiving in de arbeidsmarkt: "Studenten leren uiteraard altijd nieuwere methoden, processen en manieren dan de huidige werkende populatie. Dat gat wordt echter groter. Een ervaren IT’er moet de nieuwe cloud-vaardigheden aanleren, maar de aankomende talenten krijgen ze bijna met de paplepel ingegeven. We hoeven ze alleen nog maar goed te begeleiden en op te leiden."


 
Cloud Climbers
Onlangs werd een top 50 samengesteld van bedrijven die cloud-technologie optimaal hebben weten in te zetten, de zogeheten Cloud Climbers. Het zijn verhalen die tot verbeelding spreken en daarmee kunnen inspireren. Electrolux bijvoorbeeld, die zijn fabrieken op de cloud aansluit om slimme productieprocessen in te voeren, zoals real-time monitoring van productielijn zodat snelle aanpassingen mogelijk zijn indien nodig. Of het Nederlandse Flitsmeister dat real-time de locatie van flitsers, werkzaamheden en opstoppingen combineert om zo de bestuurder optimaal op weg te helpen. Andere voorbeelden zijn Spotify (voor het continu optimaliseren van de muziek-streamingdienst), Mercedes F1 (prestatie-analyse in de cloud) en ESA (verspreiding van wel 30 terabytes aan beelden en andere producten aan 50.000 gebruikers wereldwijd). Wim Zandee: "De cloud maakt de topbedrijven van nu, en van de toekomst, maar dan hebben we wel de juiste vaardigheden nodig. De race om talent is reeds begonnen, en de vraag is of onze (technische) opleidingen aan de vraag kunnen voldoen."
 
Multi-cloud strategie
De lijst geeft overduidelijk aan hoe innovatie floreert bij een multi-cloud strategie. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden waarbij bestaande businessmodellen op hun kop zijn gezet. Zandee: "Steeds meer bedrijven zien de waarde in van het gebruik van allerlei cloud-vormen. Ze zetten hun eerste, soms nog voorzichtige stappen. De jeugd snapt het misschien beter dan wij: zij groeien nu op met het idee dat alles mogelijk is. Bedrijven die continu blijven innoveren en een structurele cloud-strategie omarmen, leveren significant meer waarde aan klanten en plaatsen zich apart van de concurrentie. Dat valt op. We hebben dan ook meer voorbeelden van cloud climbers nodig. Als we aankomend talent weten te enthousiasmeren, zijn we mogelijk ook in staat om carrièrekeuzes enigszins te sturen en talent verder te ontwikkelen."
 Onderwijsinstellingen spelen hierin volgens Zandee ook een belangrijke rol: "Een curriculum met volop aandacht voor security- en cloud-vaardigheden is onontbeerlijk om we het huidige tempo te kunnen blijven ondersteunen. Maar ook de bedrijven moeten hierin worden betrokken. Ze moeten samenwerken met onderwijsinstellingen in ondersteuning voor lesmateriaal en een aanbod voor IT-gerelateerde carrières. De jeugd moet niet alleen naar YouTube kijken, ze moeten de toegevoegde waarde ervan inzien voor hun latere zakelijke ambities."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Meer werkenden, behalve onder jongeren
 Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
 Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tips voor een goede Skype-sollicitatie
 Nederlanders vinden droombaan belangrijker dan salaris
 Helft medewerkers werkt niet in zijn droombaan
 85 procent werknemers droomt van ander beroep
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10