zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succesvol fuseren: bespreek het merk in de war room

7 maart 2018 - Volgens Wall Street wordt 2018 een topjaar als het gaat om fusies en overnames. Hierdoor piekte de mondiale transactiewaarde tijdens de eerste drie weken van januari al tot een bedrag van 152 miljard dollar.

Dit maakt 2018 nu al het beste jaar qua deals sinds 2000, blijkt uit cijfers van Bloomberg. Maar wat gebeurt er met het merk in een fusie? Hoe creëert u  meer waarde in plaats van afbreuk aan uw merk? Laurens Hoekstra van merkmanagementbureau VIM Group deelt zijn visie.



Fuseren mislukt bijna altijd
Diverse onderzoeken laten zien dat een groot gedeelte van de fusies mislukt," zegt Hoekstra. Het algemeen doel van de samensmelting binnen een fusie is het verkrijgen van merkmeerwaarde. Toch blijkt dat de merkwaarde van de gefuseerde entiteit uiteindelijk vaak lager is dan voor de samensmelting. "Dat is jammer, zeker omdat het goed voorkomen kan worden. Onder andere door het merk al in een vroeg stadium te bespreken, het liefst in de zogenoemde war room."

Goodwill en merkwaarde
Volgens onderzoek van Brand Finance en zoals ook te lezen in het boek ‘Future-Proof Your Brand’ bestaat goodwill (marktwaarde die niet fysiek uitgedrukt kan worden) voor gemiddeld achttien procent uit merkwaarde. Ondanks dit kritische percentage, wordt merkwaarde toch vaak vergeten bij het sluiten van een overeenkomst tussen twee bedrijven. In de war room worden vaak alleen de juridische en financiële aspecten onderhandeld, maar wordt het merk vergeten. Dat kan desastreuze gevolgen hebben voor de samensmelting en het nieuwe gezicht, waardoor de fusie mislukt.

Een gemiste kans
Het is begrijpelijk dat het juridische en financiële aspect van een fusie of overname vaak de belangrijkste agendapunten zijn voor de ondernemer. Vaak wordt echter vergeten dat klanten daar helemaal niets van meekrijgen en daar ook niet geïnteresseerd in zijn. Zij hebben gekozen voor een bepaald merk en zien dat niet graag veranderen. Hoek: "Dat is een gemiste kans. Het merk zou bij fusies en overnames juist als belangrijkste factor op de agenda moeten staan. Veel organisaties besteden al aandacht aan het merk, maar het moet echt prioriteit worden."

Hoe fuseert u succesvol?
Hoekstra: "een belangrijke succesfactor in een fusie is merkwaarde. Nodig daarom de brandmanager alvast uit in de war room en laat hem of haar duidelijk maken dat het merk juist in dit traject bedrijfsmatig en strategisch ingezet moet worden."
Bespreek de merkwaarde van beide bedrijven goed. Hoe vullen deze elkaar aan? Waarin verschillen ze? Hoe kunnen ze het beste samensmelten tot een geheel? Wat is de impact van de fusie op het merk en wat is de propositie van het gecombineerde product? Hoe dragen medewerkers bij aan een succesvolle fusie?
Door op zoek te gaan naar de antwoorden op deze vragen, kan het merkbesef als een warme deken over de fusie uitgestrekt worden. Zodat de klant wordt meegenomen naar de kracht van de nieuwe onderneming. Geen grote veranderingen, wel verbeteringen. Fusie geslaagd!
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier thema's die de M&A markt in 2018 domineren
 Snel 'up and running' na een fusie of overname
 Fusies en overnames: stilstand of adempauze?
 Opstappen personeel grootste angst bij Amerikaans-Nederlandse bedrijfsfusies
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10