zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succesvol fuseren: bespreek het merk in de war room

7 maart 2018 - Volgens Wall Street wordt 2018 een topjaar als het gaat om fusies en overnames. Hierdoor piekte de mondiale transactiewaarde tijdens de eerste drie weken van januari al tot een bedrag van 152 miljard dollar.

Dit maakt 2018 nu al het beste jaar qua deals sinds 2000, blijkt uit cijfers van Bloomberg. Maar wat gebeurt er met het merk in een fusie? Hoe creëert u  meer waarde in plaats van afbreuk aan uw merk? Laurens Hoekstra van merkmanagementbureau VIM Group deelt zijn visie.



Fuseren mislukt bijna altijd
Diverse onderzoeken laten zien dat een groot gedeelte van de fusies mislukt," zegt Hoekstra. Het algemeen doel van de samensmelting binnen een fusie is het verkrijgen van merkmeerwaarde. Toch blijkt dat de merkwaarde van de gefuseerde entiteit uiteindelijk vaak lager is dan voor de samensmelting. "Dat is jammer, zeker omdat het goed voorkomen kan worden. Onder andere door het merk al in een vroeg stadium te bespreken, het liefst in de zogenoemde war room."

Goodwill en merkwaarde
Volgens onderzoek van Brand Finance en zoals ook te lezen in het boek ‘Future-Proof Your Brand’ bestaat goodwill (marktwaarde die niet fysiek uitgedrukt kan worden) voor gemiddeld achttien procent uit merkwaarde. Ondanks dit kritische percentage, wordt merkwaarde toch vaak vergeten bij het sluiten van een overeenkomst tussen twee bedrijven. In de war room worden vaak alleen de juridische en financiële aspecten onderhandeld, maar wordt het merk vergeten. Dat kan desastreuze gevolgen hebben voor de samensmelting en het nieuwe gezicht, waardoor de fusie mislukt.

Een gemiste kans
Het is begrijpelijk dat het juridische en financiële aspect van een fusie of overname vaak de belangrijkste agendapunten zijn voor de ondernemer. Vaak wordt echter vergeten dat klanten daar helemaal niets van meekrijgen en daar ook niet geïnteresseerd in zijn. Zij hebben gekozen voor een bepaald merk en zien dat niet graag veranderen. Hoek: "Dat is een gemiste kans. Het merk zou bij fusies en overnames juist als belangrijkste factor op de agenda moeten staan. Veel organisaties besteden al aandacht aan het merk, maar het moet echt prioriteit worden."

Hoe fuseert u succesvol?
Hoekstra: "een belangrijke succesfactor in een fusie is merkwaarde. Nodig daarom de brandmanager alvast uit in de war room en laat hem of haar duidelijk maken dat het merk juist in dit traject bedrijfsmatig en strategisch ingezet moet worden."
Bespreek de merkwaarde van beide bedrijven goed. Hoe vullen deze elkaar aan? Waarin verschillen ze? Hoe kunnen ze het beste samensmelten tot een geheel? Wat is de impact van de fusie op het merk en wat is de propositie van het gecombineerde product? Hoe dragen medewerkers bij aan een succesvolle fusie?
Door op zoek te gaan naar de antwoorden op deze vragen, kan het merkbesef als een warme deken over de fusie uitgestrekt worden. Zodat de klant wordt meegenomen naar de kracht van de nieuwe onderneming. Geen grote veranderingen, wel verbeteringen. Fusie geslaagd!
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2019’
 Slechts 28 procent bedrijven beveiligt code signing machine-identiteiten
 Zeven toffe producten die het milieu een handje helpen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier thema's die de M&A markt in 2018 domineren
 Snel 'up and running' na een fusie of overname
 Fusies en overnames: stilstand of adempauze?
 Opstappen personeel grootste angst bij Amerikaans-Nederlandse bedrijfsfusies
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (1) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
Ondanks salariskloof vrouwen positiever over arbeidsmarkt
Veelgebruikte systemen voor e-mailbeveiliging niet effectief
Optimisme over werkgelegenheid houdt aan
5G-opname nog sneller dan verwacht
Snelgroeiende fintech sector maakt juristen nog schaarser
meer top 10