zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Opstappen personeel grootste angst bij Amerikaans-Nederlandse bedrijfsfusies

16 maart 2016 - Personeelsbehoud, culturele integratie, evaluatie van leidinggevenden, beloningsbeleid en talentmanagement vormen de grootste hoofdpijndossiers bij bedrijfsfusies of –overnames. Culturele integratie is vooral voor Nederlandse organisaties belangrijk, aangezien Nederland de vierde opkoper van Amerikaanse bedrijven ter wereld is.

Dat blijkt uit het People Risks in M&A Transactions Report van Mercer. Wereldwijd nam in 2015 de fusie- en overnameactiviteit toe met 32 procent. De uitdagingen op het gebied van personeelsbeheer worden bemoeilijkt doordat fusies en overnames in een kortere periode worden afgerond dan voorheen, er minder informatie beschikbaar gesteld wordt en aandeelhouders zich meer betrokken opstellen. 41 procent van de kopende partijen zegt minder tijd te hebben voor de nodige zorgvuldigheid dan drie jaar geleden. 33 procent van de verkopers geeft minder informatie vrij over de zaken die ze verkopen. 34 procent van de verkopers zegt dat een groter deel van het budget opgaat aan HR-gerelateerde zaken.


 
Overnames internationaler van aard
Bij internationale fusies en overnames zijn de genoemde risico’s groter. Internationale fusies en overnames komen steeds vaker voor: 50 procent van de respondenten geeft aan recent bezig te zijn geweest met een internationale deal. 24 procent acht het waarschijnlijker dat zij nu eerder een internationale transactie zouden overwegen dan in januari 2014. De verschillen op het gebied van wet- en regelgeving, culturele en operationele verschillen en andere manieren van leiding geven vormen daarbij extra risicofactoren, zeker voor Nederlandse bedrijven.
 
Nederland vierde opkoper van Amerikaanse bedrijven – en vice versa
Het overbruggen van cultuurverschillen is vooral van belang voor Nederlandse bedrijven. Nederlandse bedrijven kochten in 2015 namelijk voor 36 miljard dollar aan Amerikaanse bedrijven op. Nederland staat daarmee wereldwijd op de vierde plaats, na Canada (131 miljard dollar), Groot Brittannië (76 miljard dollar) en Israël (46 miljard dollar). Andersom zijn Nederlandse bedrijven gewilde overnamekandidaten voor Amerikaanse bedrijven. In 2015 namen Amerikaanse bedrijven voor negentien miljard dollar aan Nederlandse bedrijven over. Ook in dit lijstje staat Nederland op de vierde plaats, onder Engeland, Spanje en Frankrijk.
"Cultuurverschillen tussen bedrijven zie je al in de Randstad de kop opsteken. En zelfs daar gebeurt het regelmatig dat fusies en overnames daarop stuklopen. Zowel kopers als verkopers laten ons weten dat ze behoefte hebben aan zo veel mogelijk relevante informatie, inzichten en heel veel praktisch advies. Dat beperkt de risico’s en helpt de waarde van de transactie zo groot mogelijk te maken," aldus Ira Badrising, Principal bij Mercer. "Met ons onderzoek willen we niet alleen HR-mensen, maar ook topmanagement helpen om verstandige beslissingen te nemen. Zeker nu fusies en overnames niet alleen ingewikkelder worden, maar ook in een korter tijdsbestek afgerond moeten worden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vastgoed onderschat als risico bij fusies en overnames
 Betrek HR in vroeg stadium bij fusies en overnames
 Hoogste aantal grensoverschrijdende M&A’s ooit
 Bonussen ingezet om personeel binnen de poort te houden na fusie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10