zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Regels financiŽle sector effectiever indien gericht op good professionalism

14 november 2017 - Het gebruik van formele controlemechanismen in de financiële sector, zoals regels, service level agreements en contracten, wordt effectiever als de focus ligt op het stimuleren van gewenst gedrag in plaats van het voorkomen van ongewenst gedrag.

 Dit stelt Petrosjan Damen in zijn proefschrift ‘Cooperation in Operations: Insights into the goveranance of cooperation in the financial services industry’ waarop hij vandaag promoveert aan Nyenrode Business Universiteit. Damen pleit ervoor om regels in te zetten op een manier die ruimte creëert voor good professionalism: het verantwoordelijkheidsgevoel van professionals zelf.


 
Formele controlemechanismen
"Samenwerking en het gebruik van formele controlemechanismen, zoals regels en contracten, worden alleen maar belangrijker in de financiële sector. Daarom is het belangrijk dat de combinatie, het gebruik van formele controle bij samenwerking, zo effectief mogelijk gebeurt," stelt Damen. "En samenwerking tussen organisaties neemt niet alleen maar toe doordat outsourcing en allianties steeds gangbaarder worden. De opkomst van sterk gespecialiseerde FinTech spelers maakt dat financiële instellingen steeds meer gaan samenwerken met andere organisaties."
 
Verlammend effect van regels
In zijn proefschrift onderzoekt Damen formele controlemechanismen bij samenwerkingsverbanden in de financiële sector. Sinds de financiële crisis zijn regelgeving en regulering in de sector een grotere rol gaan spelen. Damen over de aanleiding van zijn onderzoek: "Tijdens mijn werk als organisatieadviseur zag ik dat dit een verlammend effect had op het zelfdenkend vermogen van professionals uit de sector. Besluitvormers van financiële instellingen gingen zich blindstaren op de lijstjes van de toezichthouders en stopten zelf met nadenken. Ook zag ik regelmatig dat formele controlemechanismen zoals contracten en service level agreements werden ingezet op een manier die contraproductief was."
Deze observaties waren voor Damen de reden om te gaan onderzoeken wat het effect van controlemechanismen was op het gedrag van besluitvormers en daarmee op het resultaat van samenwerkingsrelaties. Hij heeft vijf samenwerkingsrelaties tussen financiële instellingen onderzocht, waarbij hij met name de rol van contracten binnen deze samenwerkingen heeft bestudeerd.
 
Reliance
Damen constateerde dat de rol van de formele controlemechanismen positief is op het moment dat de focus ligt op de enabling rol ervan en op het stimuleren van gewenst gedrag. Gedreven vanuit professionalisme moet de focus volgens Damen liggen op de economische effectiviteit van samenwerking tussen financiële instellingen, en op de maatschappelijke effectiviteit van het toezicht.
De rol van formele controle neemt volgens Damen alleen maar toe, maar zal effectiever worden als de focus van compliance naar reliance wordt verlegd. Dit is een aanpak die gewenst gedrag stimuleert waarbij formele controlemechanismen worden ingezet op een manier die meer ruimte biedt aan professionals in de sector. Reliance schept de condities om good professionalism mogelijk te maken. Als voorwaarde daarbij stelt Damen dat formele controlemechanismen worden gebruikt op een wijze die de samenwerkende partijen in staat stelt om aan joint sense making - gezamenlijke betekenisgeving - te doen. Hierdoor kunnen formele controlemechanismen zo effectief mogelijk worden ingezet om het volle potentieel uit de samenwerking te halen. Damen licht toe: "Formele controle heeft zich de laatste jaren ontwikkeld van het voorkomen van ongewenst gedrag naar een middel om het gewenst gedrag mogelijk te maken. Via de reliance benadering kan je ervoor zorgen dat controlemechanismen zo effectief mogelijk worden en blijven."
 
Het proefschrift ‘Cooperation in Operations: Insights into the Goverance of cooperation in the financial services industry’ is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  ĎEen composable infrastructuurí: lego voor de IT-afdeling
 Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
 Weg met de Data Protection Officer!
 

Gerelateerde nieuwsitems

 HR-professional financiŽle sector heeft moeite met invullen vacatures
 Klantdata leiden tot omzetstijging in financiŽle sector
 Consument eist omnichannel klantbeleving van financiŽle sector
 Vertrouwenscrisis in financiŽle sector ten einde
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (3) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privťbalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bŤta-talent
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
De lat moet hoger op het gebied van privacy
ĎEen composable infrastructuurí: lego voor de IT-afdeling
Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
Vier best practices voor een transformatie van finance
meer top 10
vacatures
meer vacatures