zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Regels financiŽle sector effectiever indien gericht op good professionalism

14 november 2017 - Het gebruik van formele controlemechanismen in de financiële sector, zoals regels, service level agreements en contracten, wordt effectiever als de focus ligt op het stimuleren van gewenst gedrag in plaats van het voorkomen van ongewenst gedrag.

 Dit stelt Petrosjan Damen in zijn proefschrift ‘Cooperation in Operations: Insights into the goveranance of cooperation in the financial services industry’ waarop hij vandaag promoveert aan Nyenrode Business Universiteit. Damen pleit ervoor om regels in te zetten op een manier die ruimte creëert voor good professionalism: het verantwoordelijkheidsgevoel van professionals zelf.


 
Formele controlemechanismen
"Samenwerking en het gebruik van formele controlemechanismen, zoals regels en contracten, worden alleen maar belangrijker in de financiële sector. Daarom is het belangrijk dat de combinatie, het gebruik van formele controle bij samenwerking, zo effectief mogelijk gebeurt," stelt Damen. "En samenwerking tussen organisaties neemt niet alleen maar toe doordat outsourcing en allianties steeds gangbaarder worden. De opkomst van sterk gespecialiseerde FinTech spelers maakt dat financiële instellingen steeds meer gaan samenwerken met andere organisaties."
 
Verlammend effect van regels
In zijn proefschrift onderzoekt Damen formele controlemechanismen bij samenwerkingsverbanden in de financiële sector. Sinds de financiële crisis zijn regelgeving en regulering in de sector een grotere rol gaan spelen. Damen over de aanleiding van zijn onderzoek: "Tijdens mijn werk als organisatieadviseur zag ik dat dit een verlammend effect had op het zelfdenkend vermogen van professionals uit de sector. Besluitvormers van financiële instellingen gingen zich blindstaren op de lijstjes van de toezichthouders en stopten zelf met nadenken. Ook zag ik regelmatig dat formele controlemechanismen zoals contracten en service level agreements werden ingezet op een manier die contraproductief was."
Deze observaties waren voor Damen de reden om te gaan onderzoeken wat het effect van controlemechanismen was op het gedrag van besluitvormers en daarmee op het resultaat van samenwerkingsrelaties. Hij heeft vijf samenwerkingsrelaties tussen financiële instellingen onderzocht, waarbij hij met name de rol van contracten binnen deze samenwerkingen heeft bestudeerd.
 
Reliance
Damen constateerde dat de rol van de formele controlemechanismen positief is op het moment dat de focus ligt op de enabling rol ervan en op het stimuleren van gewenst gedrag. Gedreven vanuit professionalisme moet de focus volgens Damen liggen op de economische effectiviteit van samenwerking tussen financiële instellingen, en op de maatschappelijke effectiviteit van het toezicht.
De rol van formele controle neemt volgens Damen alleen maar toe, maar zal effectiever worden als de focus van compliance naar reliance wordt verlegd. Dit is een aanpak die gewenst gedrag stimuleert waarbij formele controlemechanismen worden ingezet op een manier die meer ruimte biedt aan professionals in de sector. Reliance schept de condities om good professionalism mogelijk te maken. Als voorwaarde daarbij stelt Damen dat formele controlemechanismen worden gebruikt op een wijze die de samenwerkende partijen in staat stelt om aan joint sense making - gezamenlijke betekenisgeving - te doen. Hierdoor kunnen formele controlemechanismen zo effectief mogelijk worden ingezet om het volle potentieel uit de samenwerking te halen. Damen licht toe: "Formele controle heeft zich de laatste jaren ontwikkeld van het voorkomen van ongewenst gedrag naar een middel om het gewenst gedrag mogelijk te maken. Via de reliance benadering kan je ervoor zorgen dat controlemechanismen zo effectief mogelijk worden en blijven."
 
Het proefschrift ‘Cooperation in Operations: Insights into the Goverance of cooperation in the financial services industry’ is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
 Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
 Driekwart onderschat financiŽle veranderingen bij nieuwe baan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 HR-professional financiŽle sector heeft moeite met invullen vacatures
 Klantdata leiden tot omzetstijging in financiŽle sector
 Consument eist omnichannel klantbeleving van financiŽle sector
 Vertrouwenscrisis in financiŽle sector ten einde
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eťn op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
Vraag naar ICT-ers stijgt met elf procent (2) 
top10
De vijf HR-trends voor 2020
Moderne beoordelingsprocessen geven boost aan werknemersbetrokkenheid
Managers stellen eigen belang boven teamresultaat
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Bespaar uw medewerkers de eindejaarsgesprekken
Onbekend maakt onbemind
Hoe gaan we op een verstandige manier om met kunstmatige intelligentie?
5G cruciaal voor behoud toppositie Nederlandse IT-sector
Zakelijke leaserijders kiezen vooral in Noord-Holland voor elektrisch
Driekwart onderschat financiŽle veranderingen bij nieuwe baan
meer top 10