zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument eist omnichannel klantbeleving van financiële sector

10 juni 2016 - De Nederlandse consument wil meer regie voeren over zijn financiële producten. Drie kwart van de consumenten geeft aan dat zij gebruik willen maken van online tools of software om maandlasten en premies te berekenen, producten te vergelijken of online producten af te sluiten.

Het inspelen op maatschappelijke trends, zoals zelfredzaamheid en zelfwerkzaamheid zijn essentieel voor de financiële sector. Een omnichannel strategie ondersteunt financiële instellingen hierbij. Dat concludeert Everest, de business engineering company voor financiële dienstverleners en de overheid, op basis van onderzoek onder ruim 840 consumenten in haar nieuwe visiepaper ‘Financiële dienstverlening to the next level’.


 
Alleen cross channel is niet voldoende
Tijdens de oriëntatie voor financiële producten legt de meerderheid (80 procent) van de consumenten het eerste contact via het kanaal waar hij voorkeur aangeeft. Het volgende contactmoment vindt bij 88 procent plaats via het voorkeurskanaal. De financiële sector heeft de cross channel strategie dus met succes omarmd. Om de klant van vandaag en morgen goed te blijven bedienen, is echter voor financiële instellingen een omnichannel klantbeleving noodzakelijk. Omnichannel maakt het voor de klant mogelijk om per processtap te switchen tussen kanalen. De consument bepaalt hierbij het proces, kanaal en device, waarbij de klantbeleving ook nog eens consistent blijft. De klant kan op elk gewenst moment hulp inschakelen en werk uit handen geven, maar ook weer terugnemen. De consument hoeft zich niet aan te passen aan de structuren van de financiële dienstverlener, maar staat zelf aan het roer. Door de klantbeleving als uitgangspunt te nemen, kunnen financiële dienstverleners inspelen op de behoeftes van de zelfredzame consument.
 
Persoonlijke portals
Leon van Dooren, Principal Consultant bij Everest: "Consumenten worden vaak gedwongen om de processen en structuren van financiële dienstverleners te volgen met de kanalen die instellingen hebben geselecteerd. De opkomst van persoonlijke portalen en apps hebben de dienstverlening van de financiële wereld al drastisch en positief veranderd. Nu is het moment daar om op de volgende trend te reageren. De consument wil zelf het moment, kanaal, device en proces bepalen en verwacht dat financiële dienstverleners dit faciliteren. Aan organisaties de taak om hun dienstverlening aan te passen aan de omgeving van de klant. Een omnichannel klantbeleving dus. We zijn klaar voor een financiële wereld waarin de klant en zijn persoonlijke situatie centraal staat."
 
Meer weten over de omnichannel aanpak en het realiseren hiervan? Download gratis het rapport.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Omnichannelstrategie vraagt om investering in klant
 Positieve, proactieve en persoonlijke klantenservice in contactcenters wordt snel werkelijkheid
 Financiële sector stelt klant nog steeds niet centraal
 Hero of Zero? Customer Engagement test helpt organisaties klantbeleving verbeteren
 
 
reacties
 
Van Staveren  |   | 
12-06-2016
 | 
15:23 uur
Zelfs een behouden bedrijfstak als de Makelaardij loopt vooruit op het bankwezen.

De noodzaak zal er niet zijn voor de banken, de klant heeft toch al weinig te kiezen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Vacaturetrend: op weg naar herstel
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
meer top 10