zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Human skills steeds belangrijker maar nog onontwikkeld

3 mei 2017 - De beleidsonderzoekers hebben in opdracht van STOOF onderzoek gedaan om bij uitzendbureaus en inleners na te gaan welk belang wordt gehecht aan human skills van uitzendkrachten en in hoeverre human skills worden vastgelegd.

Het onderzoek bevestigt het OECD Skills Strategy Diagnoserapport. Human skills zijn cruciaal voor de toekomst door de snel veranderde arbeidsmarkt, innovaties en globalisering. Uitzendbureaus en inlenende bedrijven hechten groot belang aan human skills. Maar het structureel onderzoeken, vastleggen en ontwikkelen gebeurt nog maar heel weinig. Terwijl het vastleggen van human skills de mogelijkheden biedt om de kwaliteit van de dienstverlening van uitzendbureaus te vergroten. Voor uitzendkrachten zou deze informatie hun kansen op de arbeidsmarkt sterk vergroten. Inlenende bedrijven krijgen kwalitatief betere en productievere uitzendkrachten.



Behoefte aan duidelijkheid
Twee derde van de uitzendbureaus en inlenende bedrijven heeft behoefte aan duidelijkheid over hoe en welke human skills een rol spelen in verschillende beroepen.Het belang van human skills wordt door bijna alle (97 procent) uitzendbureaus en inlenende bedrijven sterk bevestigd wanneer hier in algemene zin naar wordt gevraagd. Twee derde van de uitzendbureaus geeft daarnaast aan te denken dat human skills in de toekomst nog belangrijker zullen worden, inlenende bedrijven zijn daar minder stellig in. Het beeld dat naar voren komt bij het belang van human skills nuanceert de conclusies over het belang van human skills in het algemeen. Hoewel in mindere mate maar nog steeds door een ruime meerderheid van doorslaggevend belang worden geacht bij werving, selectie en functioneren van werknemers en uitzendkrachten, blijkt uit het onderzoek dat opleiding en werkervaring nog altijd belangrijker zijn. Misschien dat daarom niet meer dan de helft van de respondenten vindt dat human skills doorslaggevend zijn bij de selectie van kandidaten, het functioneren van uitzendkrachten en werknemers, en hun verdere ontwikkeling. Volgens uitzendbureaus en inlenende bedrijven zijn human skills doorslaggevend voor zowel hoogopgeleiden als voor laagopgeleiden. Voor doelgroepen zoals arbeidsbeperkten, ouderen en migranten vinden zowel uitzendorganisaties als inlenende bedrijven human skills apart genoeg minder belangrijk. Bijna de helft (47 procent) van de inlenende bedrijven is niet specifiek geïnteresseerd in uitzendbureaus die goed kunnen selecteren op human skills en gebruikt ook geen andere dienstverlener om hen bij selectievraagstukken hieromtrent te helpen. Toch is het voor één van elke drie inleners wel van belang of uitzendbureaus zich op dit punt kunnen onderscheiden. Bijna de helft van de inlenende bedrijven vindt dat human skills er in het selectieproces niet erg toe doen.

Systematisch vastleggen
Slechts vier op de tien uitzendbureaus en zes op de tien inleners legt human skills systematisch vast. 80 procent van de uitzendorganisaties zegt dat het systematisch vastleggen van human skills leidt tot een betere match en 79 procent van de inlenende bedrijven zegt dat het leidt tot een betere kwaliteit van werknemers. Zowel een groot deel van de uitzendorganisaties als inlenende bedrijven zien positieve effecten voor uitzendkrachten door het vastleggen van human skills; het vergroot hun arbeidsmarkt kansen, het vergroot het inzicht in eigen mogelijkheden en draagt bij aan hun eigen ontwikkeling.

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker
 Millennial ontwikkelt zich niet uit eigen beweging op IT vlak
 Zachte vaardigheden lastig te vinden bij Nederlands talent
 Computational thinking: de skill van de 21e eeuw
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10