zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Human skills steeds belangrijker maar nog onontwikkeld

3 mei 2017 - De beleidsonderzoekers hebben in opdracht van STOOF onderzoek gedaan om bij uitzendbureaus en inleners na te gaan welk belang wordt gehecht aan human skills van uitzendkrachten en in hoeverre human skills worden vastgelegd.

Het onderzoek bevestigt het OECD Skills Strategy Diagnoserapport. Human skills zijn cruciaal voor de toekomst door de snel veranderde arbeidsmarkt, innovaties en globalisering. Uitzendbureaus en inlenende bedrijven hechten groot belang aan human skills. Maar het structureel onderzoeken, vastleggen en ontwikkelen gebeurt nog maar heel weinig. Terwijl het vastleggen van human skills de mogelijkheden biedt om de kwaliteit van de dienstverlening van uitzendbureaus te vergroten. Voor uitzendkrachten zou deze informatie hun kansen op de arbeidsmarkt sterk vergroten. Inlenende bedrijven krijgen kwalitatief betere en productievere uitzendkrachten.



Behoefte aan duidelijkheid
Twee derde van de uitzendbureaus en inlenende bedrijven heeft behoefte aan duidelijkheid over hoe en welke human skills een rol spelen in verschillende beroepen.Het belang van human skills wordt door bijna alle (97 procent) uitzendbureaus en inlenende bedrijven sterk bevestigd wanneer hier in algemene zin naar wordt gevraagd. Twee derde van de uitzendbureaus geeft daarnaast aan te denken dat human skills in de toekomst nog belangrijker zullen worden, inlenende bedrijven zijn daar minder stellig in. Het beeld dat naar voren komt bij het belang van human skills nuanceert de conclusies over het belang van human skills in het algemeen. Hoewel in mindere mate maar nog steeds door een ruime meerderheid van doorslaggevend belang worden geacht bij werving, selectie en functioneren van werknemers en uitzendkrachten, blijkt uit het onderzoek dat opleiding en werkervaring nog altijd belangrijker zijn. Misschien dat daarom niet meer dan de helft van de respondenten vindt dat human skills doorslaggevend zijn bij de selectie van kandidaten, het functioneren van uitzendkrachten en werknemers, en hun verdere ontwikkeling. Volgens uitzendbureaus en inlenende bedrijven zijn human skills doorslaggevend voor zowel hoogopgeleiden als voor laagopgeleiden. Voor doelgroepen zoals arbeidsbeperkten, ouderen en migranten vinden zowel uitzendorganisaties als inlenende bedrijven human skills apart genoeg minder belangrijk. Bijna de helft (47 procent) van de inlenende bedrijven is niet specifiek geïnteresseerd in uitzendbureaus die goed kunnen selecteren op human skills en gebruikt ook geen andere dienstverlener om hen bij selectievraagstukken hieromtrent te helpen. Toch is het voor één van elke drie inleners wel van belang of uitzendbureaus zich op dit punt kunnen onderscheiden. Bijna de helft van de inlenende bedrijven vindt dat human skills er in het selectieproces niet erg toe doen.

Systematisch vastleggen
Slechts vier op de tien uitzendbureaus en zes op de tien inleners legt human skills systematisch vast. 80 procent van de uitzendorganisaties zegt dat het systematisch vastleggen van human skills leidt tot een betere match en 79 procent van de inlenende bedrijven zegt dat het leidt tot een betere kwaliteit van werknemers. Zowel een groot deel van de uitzendorganisaties als inlenende bedrijven zien positieve effecten voor uitzendkrachten door het vastleggen van human skills; het vergroot hun arbeidsmarkt kansen, het vergroot het inzicht in eigen mogelijkheden en draagt bij aan hun eigen ontwikkeling.

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diverse organisatie trekt accounting talent aan
 Sterk gestegen hypotheekrente zorgt voor impasse op woningmarkt
 Een ambitieuze bedrijfscultuur realiseren: 'Succes hangt af van ongeduld'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker
 Millennial ontwikkelt zich niet uit eigen beweging op IT vlak
 Zachte vaardigheden lastig te vinden bij Nederlands talent
 Computational thinking: de skill van de 21e eeuw
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Dit is hoe je cybersecurity op de kaart zet bij het management
Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang af
Ongetrainde medewerkers vormen gapend gat in cybersecurity
Cybercriminelen bereiden zich voor op een wereld zonder macro's
Phishing e-mails van HR- en IT-afdelingen zijn het meest effectief
Veel onwetendheid over omscholingsmogelijkheden naar techniek
Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
‘Extended reality’ brengt hybride werkers weer naar kantoor
Risicofactoren voor bedrijfssucces in een wereld na de pandemie
Sterk gestegen hypotheekrente zorgt voor impasse op woningmarkt
meer top 10